ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بهره‌برداری نکردن از دستاوردهای میکروالکترونیک علی‌رغم وجود نیروی انسانی

رییس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک عدم دارابودن آلاینده‌های زیست محیطی و اشتغالزایی بالا را از جمله مزایای حوزه میکروالکترونیک نام برد و گفت: علی‌رغم دارابودن نیروی انسانی بالا و قرار داشتن رشته مهندسی برق در ردیف پنج رشته اول پرتعداد در کشور ولی هنوز نتوانسته‌ایم از دستاوردهای این حوزه بهره‌برداری کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر علی وحدت امروز در اجلاس هم‌اندیشی صنعت میکروالکترونیک در ارومیه با اشاره به اهمیت صنعت میکروالکترونیک در جهان اظهار کرد: این صنعت به دلیل اشتغالزایی بالا و عدم ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و براین اساس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با این رویکرد اقدام به توسعه این فناوری در کشور کرده است.

وی با اشاره به عدم بهره‌برداری کشور از این صنعت خاطر نشان کرد: این در حالی است که منابع انسانی مناسبی در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم با استفاده از دانش این نیروی انسانی نسبت به توسعه این فناوری اقدام کنیم.

همچنین بخوانید

رییس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با تاکید بر این‌که ایران از نظر داشتن نیروی انسانی متخصص حوزه میکروالکترونیک در جایگاه مناسبی در جهان قرار دارد، ادامه داد: در حوزه دانشگاهی، کشور در رشته الکترونیک در دو جنبه کمی و کیفی وضعیت مناسبی دارد، به گونه‌ای که رشته مهندسی برق با جذب بخش قابل توجهی از نخبگان دانشگاهی از لحاظ کیفی وضعیت مناسبی در کشور دارد و از لحاظ تعداد دانشجویان نیز این رشته در ردیف پنج رشته اول پرتعداد در کشور است.

وحدت اضافه کرد: بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت علوم در حدود ۹ درصد از جامعه دانشگاهی کشور را دانشجویان رشته مهندسی برق و در حدود ۱۱ درصد را نیز دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر تشکیل می‌دهند.

رییس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک خاطر نشان کرد: تمرکز این حجم قابل توجه از جامعه دانشگاهی نخبه کشور در این حوزه می‌تواند زمینه‌ یک جهش بزرگ تکنولوژیک را در حوزه الکترونیک در کشور به وجود آورد.

وی در عین حال اظهار کرد: اما علی‌رغم وجود وضعیت مناسب دانشگاهی حوزه الکترونیک کشور، اهمیت صنعت میکروالکترونیک در تجارت جهانی و ارتقای قدرت ملی کشورها و تلاش‌های صورت گرفته این صنعت هنوز نتوانسته است به رشد قابل قبولی در کشور برسد.

وحدت با اشاره به برگزاری این اجلاس در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت استراتژیک میکروالکترونیک برای کشور صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک تلاش کرده است تا با همکاری استانداری آذربایجان غربی و انجمن میکروالکترونیک ایران در راستای ماموریت‌های خود با برگزاری اجلاس هم‌اندیشی در جهت توسعه این حوزه گامی بردارد.

رییس صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک برگزاری سه پنل تخصصی را از جمله برنامه‌های این اجلاس نام برد و یادآور شد: این پنل‌ها که با حضور سیاست‌گذاران، بخش‌های خصوصی و دانشگاهی برگزار می‌شود، در سه حوزه سیاست‌گذاری، فضای کسب‌وکار و تامین مالی این صنعت بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا