انرژی

پشت‌پرده کارشکنی آمریکا در قرارداد ۱۵ میلیاردی زیمنس با عراق

دولت آمریکا عراق را وادار کرد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری با شرکت زیمنس برای توسعه نیروگاه‌های برق در این کشور را لغو کرده و در عوض با شرکت آمریکایی جنرال الکتریک توافق امضا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بلومبرگ به نقل از مقامات آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، نوشت: عراق در روزهای اخیر پس از اینکه مقامات بلندپایه آمریکایی به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هشدار دادند اگر قرارداد با زیمنس را بپذیرد آینده روابط آمریکا-عراق به خطر خواهد افتاد، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت جنرال الکتریک امضا کرد.

مقامات آمریکایی اظهار کرده‌اند می‌خواهند وابستگی عراق به گاز طبیعی ایران را کاهش دهند و تصور می‌کنند ایران رهبران عراق را تشویق کرده قرارداد زیمنس را به عنوان راهی برای تضعیف روابط با آمریکا دنبال کند.

همچنین بخوانید

این مقامات اظهار کردند به همراه قرارداد جنرال الکتریک، آمریکا تفاهم‌نامه گسترده‌تری با عراق برای توسعه صنعت انرژی و استقلال انرژی این کشور امضا کرده است. هدف از این اقدام، کاهش وابستگی عراق به واردات گاز طبیعی ایران است زیرا این کشور فاقد زیرساخت‌های لازم برای بهره برداری از ذخایر فراوان خود است که ۶۰ درصد آن می‌سوزد.

طبق آمار منابع آمریکایی، ایران حدود ۳۹.۳ میلیون فوت مکعب در روز گاز به عراق صادر می‌کند که یک پنجم از تولید نیروی این کشور را تامین می‌کند.

این دو قرارداد بدنبال تلاش دولت آلمان و ترامپ برای شرکت‌هایشان، امضا شده است.

دولت آمریکا در اوایل سپتامبر مطلع شد عراق سرگرم مذاکره با شرکت زیمنس درباره قراردادی برای به‌سازی بخش نیروی این کشور و تغییرات زیرساختی است که توسط جنرال الکتریک ساخته شده بود. مدیرعامل زیمنس اواخر سپتامبر با عبادی برای مذاکره درباره نصب ۱۱ گیگاوات ظرفیت تولید نیرو ظرف مدت چهار سال و ایجاد هزاران شغل دیدار کرده بود.

بر اساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا با هشدار و سپس تهدید دولت عراق، مانع از امضای توافق این کشور با زیمنس شدند.

توافق عراق با جنرال الکتریک، یک پیروزی برای این شرکت بود که کسب و کار تجهیزات نیرویش کساد شده بود و در بحبوحه افت تقاضا برای توربین‌های گازی، در مرکز مشکلات جنرال الکتریک قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا