ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

هشدار محققان نسبت به تهدیدات کشور از طریق صنعت میکروالکترونیک

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به ظهور ابزارهای هوشمند مانند تبلت‌ها، گوشی‌ها و تلویزیون‌های دیجیتال، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دوربین‌های حفاظتی دارای آی‌.پی و روترها و شبکه‌های ارتباطی از جمله تهدیدات کشور به شمار می‌رود که باید علاوه بر سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام به ارتقای استانداردهای آموزشی و پژوهشی کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر خیرالله حدیدی، عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه امروز در اجلاس هم‌اندیشی صنعت میکروالکترونیک با اشاره به کاربردهای صنعت میکروالکترونیک در حوزه‌های‌ دفاعی، مخابرات، پزشکی و کامپیوتر، افزود: نوآوری‌های این حوزه موجب ظهور گوشی‌های هوشمند، تبلت و تلویزیون‌های دیجیتالی شده است که این امر موجب افزایش محتوای الکترونیک شد.

وی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تعداد تبلیت‌های تولید شده در دنیا را ۵۳۲ دستگاه دانست و افزود: از این تعداد در ایران بالغ بر یک میلیون دستگاه استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به رشد بازار الکترونیک در دنیا، اظهار کرد: رشد این صنعت موجب افول کشور ژاپن، درجا زدن کشورهای اروپایی، ظهور کشور کره و ظهور بزرگ کشور چین در عرصه میکروالکترونیک شده است.

حدیدی با اشاره به این‌که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۹ میزان فروش حوزه الکترونیک از ۳۳ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۷ به ۴۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته، اظهار کرد: این حوزه رشد ۱۴ برابری داشته ضمن آنکه آمارهای جهانی نشان می‌دهد کشور چین سرمایه‌گذاری‌های هوشمندی در حوزه تولید آی سی‌ها توانسته بخشی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با تاکید بر این‌که این اعداد نشان‌دهنده اهمیت صنعت میکروالکترونیک در دنیا است، خاطر نشان کرد: اما این حوزه تهدیدات جدی برای کشورهایی مانند ایران دارد.

وی اضافه کرد: ایجاد شبکه‌های ارتباطی خارج از کنترل از جمله تهدیدات این حوزه به‌شمار می‌رود، به گونه‌ای که در کشور شبکه‌هایی ایجاد می‌شود که ایران هیچ کنترلی بر آنها ندارد.

حدیدی با تاکید بر این‌که سی پی یوها حاوی ساختارهای مخفی خارج از کنترل هستند، ادامه داد: این ابزار برای ارسال اطلاعات به مرکز طراحی و ساخته شده است. علاوه بر آن به نظر من دوربین‌های حفاظتی که دارای آی‌پی هستند، تهدیدی برای کشور به شمار می‌روند.

ضرورت توجه به امنیت تجهیزات مخابراتی پیشرفته با نام روترها​
استانداردهای رشته‌های مرتبط با میکروالکترونیک ارتقاء یابد

وی با تاکید بر ضرورت توجه به امنیت تجهیزات مخابراتی پیشرفته با نام روترها، گفت: دولت در شرایط کنونی صادرات طلا را تحریم کرده، ولی واردات روترها به راحتی صورت می‌گیرد. این ابزار کانالی برای خروج اطلاعات از کشور به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه اضافه کرد: براین اساس سرمایه‌گذاری‌های جدی در صنعت الکترونیک با توجه به نیروی انسانی و ظرفیت‌های علمی موجود در کشور ضروری است.

حدیدی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به ارتقای علمی تحصیلات تکمیلی و کاهش ظرفیت‌های پذیرش در این حوزه، افزود: علاوه بر آن ما نیاز داریم تا استانداردهای آموزشی و پژوهشی در تحصیلات تکمیلی رشته‌های مرتبط با میکروالکترونیک ارتقاء یابد. همچنین حمایت‌های مالی جدی و موثرتر از تیم‌های دانشگاهی تلاشگر در تحقیقات و ایجاد تکنولوژی مورد نیاز است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا