انرژی

مذاکرات توپراس ترکیه برای معافیت از تحریم‌های ایران

پالایشگاه توپراس ترکیه سرگرم مذاکره با مقامات آمریکایی برای کسب معافیتی است که به این پالایشگاه اجازه می‌دهد پس از بازگشت تحریم‌های واشنگتن در نوامبر، به خرید نفت ایران ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آمریکا در تدارک وضع تحریم‌های جدید علیه صنعت نفت ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با تهران است، اما همچنین اعطای معافیت به برخی از کشورها که به خرید نفت ایران وابسته هستند را بررسی می‌کند.

ترکیه برای تامین نیازهای انرژی خود وابستگی بالایی به واردات نفت دارد و ایران یکی از منابع اصلی تامین نفت این کشور به دلیل نزدیکی، کیفیت نفت و قیمت مناسب است.

یک منبع صنعتی آگاه به رویترز گفت: ترکیه در حال حاضر اقداماتی برای کاهش خرید خود در آستانه تحریم‌های آمریکا انجام داده، اما ترجیح می‌دهد پس از مهلت نوامبر به واردات نفت ایران ادامه دهد.

این منبع آگاه گفت: ترکیه همانند دوران تحریم‌های قبلی، مایل است به واردات سه تا چهار محموله در ماه ادامه دهد.

با این حال سخنگوی توپراس و وزارت انرژی ترکیه درباره این خبر اظهارنظر نکردند.

طبق آمار کشتیرانی و رهگیری نفتکش‌ها، ترکیه حدود ۹۷ هزار بشکه در روز نفت ایران را در اوت و ۱۳۳ هزار بشکه در روز در سپتامبر در مقایسه با بیش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز در آوریل وارد کرد و در دو هفته نخست اکتبر ترکیه سه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران را خریداری کرده که معادل حدود ۹۷ هزار بشکه در روز است.

 یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این‌که آیا واشنگتن با ترکیه درباره معافیت مذاکره کرده است، اظهار کرد: این وزارتخانه آماده همکاری با کشورهایی است که واردات‌شان را بر مبنای موردی کاهش می‌دهند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا برای امور ایران دوشنبه هفته جاری بدون اشاره مستقیم به مذاکرات درباره معافیت با ترکیه، اظهار کرد: کشورهایی که به دنبال دریافت معافیت از تحریم‌ها هستند باید شرایط ویژه خود را توضیح دهند.

بر اساس گزارش رویترز، ایران در سال ۲۰۱۷ بزرگترین منبع تامین نفت ترکیه بود و در ۱۱.۵ میلیون تن از مجموع حدود ۲۶ میلیون تن واردات این کشور سهم داشت و پس از ایران، کشورهای عراق و روسیه در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا