ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بورس از طلا و مسکن سبقت می‌گیرد؟

رشد عن‌قریب بازار بورس شاید مهم‌ترین برداشت از اخبار امروز گروه اقتصادی ایسنا باشد. بر اساس دو سناریو که به تایید کارشناسان رسیده، افزایش یا کاهش نرخ دلار و طلا، نهایتا به بازدهی بازار سهام ختم می‌شود. این پیش‌بینی در صورت تحقق بازارهای طلا، ارز و مسکن را دچار رکود خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، معاونت برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران و موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا، دو تحلیل از وضعیت اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۷ ارایه کرده است؛ اول این که جهش نرخ ارز در اثر تداوم تنگناهای دسترسی به شبکه نقل و انتقال بین‌المللی ارز یا بروز تنش در روابط بین‌المللی ایران در سایه سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ وهم‌پیمانان آن ایجاد شود که در این صورت‌ چهارصنعت بزرگ بورس شامل پتروشیمی، فراورده‌های نفتی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی تحت این سناریو، با افزایش قیمت محصولات و سودآوری مواجه خواهند شد و تحت تاثیر این رخداد، شاخص این صنایع و شاخص کل بورس و فرابورس، رشد و بازدهی زیادی را به ثبت خواهند رساند.

دوم این که ثبات نرخ ارز در اثر رفع تنگنای دسترسی به منابع ارزی ایران در خارج از کشور و بازگشت آرامش به روابط خارجی کشوراتفاق بیفتد که تحت این سناریو، به دلیل نبود چشم انداز رشد قیمتهای جهانی، بازدهی بازار سهام بیش از هر چیز بالای نرخ سود بانکی، نقدینگی را به سمت بازار پول و بدهی هدایت کرده و بازار سهام عملا با چشم انداز رشد و جذابیت همراه خواهد بود. در هر دو حالت به نظر می‌رسد که بازار سهام تحت تاثیر جهش یا ثبات نرخ ارز، رشد و بازدهی نسبتا زیادی را تجربه خواهد کرد.

همچنین بخوانید

ثبات بورس با وجود تحریم

بازار سهام در روزهای اخیر افت نسبی را تجربه کرد اما امروز برخلاف برخی تحریم‌ها به ثبات رسید. عصر گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خبری خود نام بنگاه‌هایی را اعلام کرد و آنها را تحریم کرد. بانک ملت، بانک مهر اقتصاد، تراکتورسازی تبریز و فولاد مبارکه اصفهان بنگاه‌هایی بودند که از دسترسی به نظام مالی آمریکا منع شده‌اند.

با این حال بازار سهام به دلایلی از جمله عرضه اولیه‌ای که بعد از مدت‌ها صورت گرفت، توانست تا حدودی پایداری خود را حفظ کند. امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۹۵ واحد رشد کرد و تا ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ افزایش یافت اما در ابتدای باز شدن معاملات بورس، بازیگران بازار سرمایه شاهد کاهش نماگر اصلی بازار با شیب تندی بودند؛ به طوری که نیم ساعت پس از شروع معاملات شاخص کل در تراز ۱۸۰ هزار و ۳۲۲ واحدی قرار گرفت.

حمایت از تولید داخل با توصیه محقق نمی‌شود

امروز در گزارشی با عنوان “پازل حمایت از تولید داخل چگونه باید چیده شود؟ “ به بررسی این موضوع پرداختیم. حمایت از کالاهای ساخت داخل و الزام و یا تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاهای داخلی موضوعی است که حداقل در سه دهه گذشته همواره از سیاست‌ها و دغدغه‌های مسئولین بوده و برای تحقق آن نیز اقداماتی انجام شده است، هرچند که هیچگاه اثربخشی این اقدامات اندازه‌گیری نشده اما نتایج نشان می‌دهد تمایل به خرید کالای خارجی افزایش یافته است.

عدم یکپارچگی اقدامات، نبود مطالعات بازاریابی و اصرار بر خرید کالای داخلی بدون در نظر گرفتن نیاز مشتری و بهبود کیفیت محصولات در برخی مواقع مانعی بوده که به واسطه آن عموم مردم از دستیابی به کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب باز مانده‌اند که نتیجه آن در برخی محصولات (مانند پوشاک) به رشد معضلاتی همچون قاچاق کمک کرده است. در این شرایط حمایت از تولید داخلی صرفا با شعار محقق نخواهد شد و نیازمند آرایش درست تکه‌های پازلی است که تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و مسئولان را در بر می‌گیرد.

طلا هفته‌ای آرام داشت

طی چند وقت اخیر شاهد نوسانات بسیار زیادی در بازار طلا بودیم اما هفته جاری به دلیل اینکه هیچ اتفاق خاص سیاسی و اقتصادی رخ نداد، روند قیمت‌ها ثابت بود و حتی در پایان هفته شاهد کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته هستیم. طبق اعلام محمد کشتی‌آرای – عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر – امروز (چهارشنبه) قیمت هر اونس طلای جهانی معادل ۱۲۲۸ دلار بود و قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار به یک میلیون و ۷۸۹ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز قیمتی معادل ۴۱۳ هزار تومان داشت. این در حالی است که در ابتدای هفته جاری قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در طلافروشی‌ها رقمی معادل ۴۲۲ هزار تومان بود و هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قیمت داشت و هر اونس طلای جهانی به ۱۲۱۸ دلار رسید.

از بازار ارز چه خبر؟

دلار در بازار آزاد پس از آن‌که روز گذشته به ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید، مجددا وارد کانال ۱۳ هزار تومان شد و تا ساعت ۱۷ امروز به ۱۳ هزار و ۹۰۰  تومان رسید. هم‌چنین ارز مسافرتی با نرخ حدود ۱۳ هزار تومان برای هر یورو در بانک‌ها عرضه شد. بانک‌ها هر دلار را ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو را تا ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان خریدند. بانک‌های عامل ارز مسافرتی را برای کشورهای همسایه تا ۵۰۰ یورو و سایر کشورها تا هزار یورو پرداخت می‌کنند که نرخ روزانه آن از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود.

سومین قرارداد نفتی هم در راه است

امروز علی کاردر ـ معاون وزیر نفت ـ در گفت‌وگو با ایسنا جزییات سومین قرارداد نفتی (IPC) را اعلام کرد. او البته از ذکر نام شرکت طرف قرارداد خودداری کرد و گفت: مسائلی است که نمی‌توان تا قبل از زمان امضای قرارداد مطرح کرد اما شرکت، خارجی است و میدان موردنظر هم جزو میادینی است که اطلاعات آن قبلا توسط شرکت‌های خارجی مورد مطالعه قرار گرفته بود. احتمالا این قرارداد دو هفته آینده امضاء شود. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به سوالی مبنی بر این‌که آیا ایران در دریافت پول نفت با مشکل مواجه است یا خیر، پاسخ داد: مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

با وجود تهدیدهای آمریکا برای تحریم نفت ایران، راه‌های دور زدن تحریم‌ها بررسی می‌شود. در هفته‌های اخیر اعلام شد که هند در ماه نوامبر۹ میلیون بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. هم‌چنین ایران و هند بعد از آغاز موعد تحریم‌های نفتی آمریکا در چهارم نوامبر (نیمه آبان) برای معامله به روپیه در حال گفتگو هستند. اتحادیه اروپا نیز ساز و کارهای جدید برای مبادلات پولی و بانکی ایران را بررسی می‌کند. شرایط حاکی از آن است که دست ایران در تحریم‌ها چندان خالی نیست.

رقابت پذیرترین اقتصادهای جهان+ رتبه ایران

مجمع جهانی اقتصاد برای چهلمین سال متوالی، شاخص رقابت‌پذیری اقتصادی کشورهای جهان از نظر معیارهایی چون: سرمایه انسانی، مهارت کارکنان، انعطاف‌پذیری، میزان باز بودن اقتصاد و نوآوری را منتشر کرد. در این رده‌بندی ۱۴۰ کشور جهان بر حسب ۹۸ شاخص در ۱۲ دسته، رده‌بندی شده‌اند. متن کامل این گزارش را این‌جا مشاهده کنید.

گوگل نیز عربستان را تحریم کرد

از متن خبر می‌شد حدس زد موضوع به خاشقجی که احتمالا توسط مقامات سعودی به قتل رسیده مربوط می‌شود. امروز رویترز گزارش داد که با توجه به مفقود شدن جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی در سفارت عربستان سعودی در ترکیه و همچنین احتمال سر به نیست کردن آن از سوی دولت این کشور، بسیاری از شرکت های مختلفی که قرار بود در کنفرانس سرمایه‌گذاری Future Investment Initiative Summit ریاض که از تاریخ ۲۳ اکتبر (اول آبان) سال جاری میلادی آغاز بکار کند شرکت کنند، حالا اعلام کرده‌اند که تحت تاثیر مسائل بوجود آمده اخیر، این کنفرانس را تحریم خواهند کرد. دایان گرین – مدیر ارشد اجرایی خدمات ابری گوگل – با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که وی نیز بعنوان نماینده گوگل در کنفرانس مذکور شرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا