امور زیربناییتعاون و اشتغال

شرکت‌های کره‌ای در ایران می‌مانند/۲پیشنهاد گسترش تعاملات اقتصادی

سفیر کره جنوبی در دیدار با رئیس اتاق تعاون با تاکید بر اینکه شرکت‌های کره ای اهمیت بازار ایران را می دانند گفت:باتوجه معافیت تعاونی ها ازتحریم فرصت خوبی برای گسترش تعاملات اقتصادی وجود دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در دیدار با سفیر کره جنوبی ضمن معرفی بخش تعاون، توانمندی ها و ظرفیت های بخش تعاون، به روابط خوب ایران و کره اشاره و خواستار افزایش تعاملات اقتصادی  بین دو کشور شد.

رئیس اتاق تعاون ایران در این نشست به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد اشاره کرد و گفت: براساس قوانین کشور بخش تعاون یکی از ۳ بخش اصلی اقتصاد است و با توجه به اینکه مردم نقش مستقیم در این بخش دارند فرصت خوبی برای همکاری مشترک با کره را فراهم می کند همچنین با توجه به شرایطی که اخیرا تحریم های آمریکا دارد از کره به عنوان یکی از شرکای تجاری کشور توقع داریم که به فعالیت های خود در ایران ادامه بدهند.

عبداللهی افزود: تجربه تاریخی نشان می دهد که شرایط مذکور گذراست و ما باید روابط دو کشور را مانند قدیم ادامه دهیم.

رئیس اتاق تعاون ایران ادامه داد: بخش تعاون با توجه به اینکه بخش غیر دولتی است و وابستگی به دولت ندارد شامل مفاد تحریم نخواهد شد و این فرصت مغتنمی را در اختیار کشور کره قرار می دهد که بتوانند در شرایطی که شرکت های اروپایی از کشور خارج می شوند تعاملات را افزایش دهند.

عبداللهی گفت: پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه بخش تعاون در تمام بخش های اقتصاد حضور دارد مشارکت شرکت های کره ای به سمت تعاونی ها معطوف شود.

رئیس اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این نشست به کارگاه آموزشی ۲۹ اکتبر مشترک ایران و کره جنوبی اشاره کرد و گفت: این شروع خوبی است که بتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم.

با توجه به اینکه تعاونی‌ها از تحریم معاف هستند فرصت خوبی را در اختیار کره است. رئیس پارلمان تعاون کشور اظهار داشت:  با توجه به اینکه بخش تعاون ۱۴ میلیون عضو داشته و ۴۰ میلیون از خدمات تعاونی ها استفاده می کنند، ظرفیت فرصت مناسبی را برای گسترش تعاملات میان دو کشور فراهم می کند.

عبداللهی همچنین از آمادگی اتاق تعاون برای مطالعه و عملیاتی کردن پیشنهادهای همکاری کشور کره خبر داد.

سفیر کره جنوبی با تاکید بر اهمیت موقعیت ایران به لحاظ استراتژیک از نظر تولید و جغرافیا، ابراز داشت:  دولت و شرکت های کره ای اهمیت حضور در بازار ایران را می دانند.

وی ادامه داد: کره از معدود کشورهایی است که خدمات توسعه ای که دریافت کرده بود در کمترین زمان به سایر کشورها برمی‌گرداند چنانچه می تواند دانش فنی که دریافت کرده است با سایر کشورها از جمله ایران به اشتراک بگذارند.

وی گفت: در حال حاضر رابطه ما تحت تاثیر تحریم های آمریکا است به طور قطع سایر حوزه ها تحت تاثیر قرار گرفته اند اما با توجه به اینکه تعاونی ها از این تحریم ها  معاف هستند فرصت خوبی را در اختیار کره قرار می دهد.

سفیر کره جنوبی در ادامه افزود: برگزاری این کارگاه آموزشی علاوه بر تقویت و تحکیم ارتباط اتاق تعاون و کره، در سطح گسترده تر ارتباط دو کشور ایران و کره را افزایش خواهد داد.

رئیس اتاق تعاون ایران در ادامه دو پیشنهاد برای گسترش تعاملات اقتصادی ارائه کرد و ابراز داشت: بالغ بر ۵ میلیون دانشجو در سطح کشور هستند که در حوزه کسب و کار الکترونیک و فضای مجازی و نیازمند بهره گیری از تجربیات کره استفاده کنیم. به همین دلیل اولین پیشنهاد برگزاری دوره های آموزشی مشترک میان ایران و کره در حوزه های مذکور است با توجه به اینکه امکان اعزام برای حضور در دوره های آموزشی کوتاه مدت به کشور کره نیز فراهم است می توان از این امکان بهره برد همچنین در بخش تعاون نیز تعداد زیادی از افراد هستند که آمادگی دریافت این آموزش را در تهران یا سئول را دارند.

وی گفت: با همکاری دو کشور می توانیم برنامه های آموزشی تهیه و تدوین و عملیاتی کنیم.

عبداللهی در بیان پیشنهاد دوم به سفیر کره جنوبی، ابراز داشت:  با توجه به اینکه در شرایط تحریم شرکت های اروپایی و سایر شرکت ها فعالیت خود را محدود کرده اند شرکت های کره ای با توجه سابقه خوبی که در ایران دارند می توانند از این فرصت استفاده کنند و تعاملات را گسترش دهند.

رئیس اتاق تعاون گفت: تحریم ها شامل بخش های کمی از اقتصاد کشور است و شامل تمام حوزه ها نمی شود و می توانیم دراین حوزه گسترش فعالیت داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به فعالیت بخش تعاون در بخش صنایع دریایی اشاره و بیان داشت: در حوزه آبزی پروری و صنایع دریایی و با توجه به اینکه ۸۰ درصد آن در اختیار بخش تعاون است، با توجه پیشرفت های کره در این زمینه ، خواستار بهره گیری از تجربیات متخصصان این کشور هستیم.

سفیر کره جنوبی در پایان این نشست افزود: روابط ایران و کشور کره، فقط اقتصادی و تجاری نیست و این ارتباط فراتر از آن است. وی خاطر نشان کرد: بسیاری از شرکت های اروپایی در حال ترک ایران هستند اما شرکت های کره ای اعلام کردند که در ایران خواهند ماند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا