امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

روند مثبت صنعت مرغداری در سطح کلان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران:

اگر بخواهیم صنعت مرغداری ایران را در سطح کلان مورد بررسی قرار دهیم باید اعتراف کرد که این صنعت هم در حوزه مرغ و نیز تخم مرغ بیش از نیاز کشور تولیدات دارد. از این رو هیچ گونه کمبودی در تامین مرغ و تخم مرغ کشور وجود ندشته و جای نگرانی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از ایانا، در حالی صنعت مرغداری طی سال‌های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده که برخی از مشکلات فعالان این حوزه تبدیل به زندگی روزمره آنها شده. به شکلی که با وجود تلفات بالایی که در برخی موارد، گریبان فعالان این صنعت را بر اثر ناآگاهی، نبود تخصص کافی، کمبود منابع و… گرفته، اما برخی همچنان با مقاومت در این بخش باقی مانده و از میدان به‌در نرفته‌اند. طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر کشور بی‌نیاز از واردات گوشت سفید و تخم مرغ است، اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد، افزایش تقاضا و فشار زیادی است که در جهت تامین خوراک و داروهای مورد نیاز طیور کشور به حوزه مالی ایران وارد می‌شود. از این رو کارشناسان معتقدند که نیاز به تعاملات لازم بین تولیدات مرغ و واردات خوراک طیور و تولید محصول باید مد نظر مسئولان و نیز فعالان این حوزه قرار بگیرد. بنابراین بسیاری از کارشناسان مربوطه معتقد هستند، ضروری است که نهادهای نظارتی، مشکلات تولیدکنندگان را جدی بگیرند و به تکرار اشتباهات فاحشی که در دوره‌های قبل در این صنعت روی داده نپردازند.

در این باره مهدی معصومی اصفهانی، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «اگر بخواهیم صنعت مرغداری ایران را در سطح کلان مورد بررسی قرار دهیم باید اعتراف کرد که این صنعت هم در حوزه مرغ و نیز تخم مرغ بیش از نیاز کشور تولیدات دارد. از این رو هیچ گونه کمبودی در تامین مرغ و تخم مرغ کشور وجود ندشته و جای نگرانی نیست.»

او با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد منصفانه است، ادامه می‌دهد: «در برخی مواقع مرغداران از وضعیت قیمت شاکی هستند و در مواقع دیگر مصرف‌کنندگان معتقدند نرخ مرغ و تخم مرغ بالا رفته. اما اگر بخواهیم به داستان قیمت‌ها نگاه منصفانه داشته باشیم باید قیمت‌های حاضر در بازار را متعادل و منصفانه تلقی کنیم.»

معصومی معتقد است با توجه به اختلاف قیمتی که از سال گذشته تا امسال داشتیم، باز هم می‌توان روند رشد مثبتی را در این زمینه به خوبی احساس کرد. مساله اینجاست با توجه به بی‌نظمی‌هایی که سال‌ها در فواصل مختلف زمانی در ایران جاری بوده، همیشه شاهد تنش‌های زیادی در این حوزه بوده‌ایم. برای نمونه در حال حاضر نبود کامیون ( به علت اعتصاب کامیون‌داران) به میزان کافی در جهت حمل نهاده‌های دامی، مشکل جدی صنعت مرغداری امروز است. البته نباید از یاد برد، تمام بی‌نظمی‌های موجود، داستان‌های تکراری هستند که تنها شکل و شمایل خود را عوض کرده‌اند وگرنه در هر بُرهه زمانی جاری بوده‌اند. اما در سطح کلان نگرانی زیادی در راستای صنعت مرغداری کشور وجود ندارد و تنها در برخی مقاطع کسری‌ها و کمبودهایی به چشم می‌خورد که امید می‌رود حل شود.

او با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی نیز کم و بیش بین فعالان مرغداری توزیع می‌شود، توضیح می‌دهد: «هم اکنون به صورت مداوم و کم و بیش نهاده‌ها وارد کشور می‌شوند و بین فعالان این صنعت توزیع خواهد شد. این روزها بیشترین کمبودها در این صنعت، مربوط به کارتن و شانه تخم مرغ است. البته مشکلاتی در زمینه حمل و نقل، دارو و تامین واکسن نیز وجود داشته منتها کمبودهای این بخش آنقدر زیاد و تکراری شده که دیگر جزو زندگی روزمره مرغداران محسوب می‌شود.»

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا