بانک و بیمهطلا و ارز

بی‌تفاوتی مطلق بازار ارز به تحریم‌های دیروز آمریکا علیه ۲۰ بانک‌ و شرکت ایرانی

در شرایطی که تصور می‌‌شد با اعمال تحریم‌ها، شوک جدیدی به بازار ارز وارد خواهد شد، با وجود اعلام تحریم ۲۰ بانک و شرکت ایرانی، بازار ارز نسبت به این خبر کاملا بی‌تفاوت بود و حتی اندکی افت قیمت هم داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خزانه‌داری آمریکا روز گذشته ۲۰ بانک و شرکت ایرانی را تحریم کرد و در واقع آمریکا برای تحریم ایران گام دیگری برداشت. تحریم‌های آمریکا که قرار بود از ۱۳ آبان ماه ۹۷ اعمال شود، به صورت تدریجی در حال اعمال شدن است.

با این وجود بازار هیچ واکنشی به این خبر نداشت و حتی قیمت دلار در بازار آزاد از حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

قیمت ارز بعد از نوسان شدید در هفته‌های گذشته در سطح ۱۴ هزار تومان قرار گرفت و برخی کارشناسان اقتصادی این گونه تحلیل کردند که هر میزان افزایش قیمتی که قرار بود با اعمال تحریم‌ها در بازار ارز رخ دهد، قبل از اعمال رسمی تحریم‌ها رخ داد و بدین ترتیب در آبان ماه شوک جدید به بازار ارز وارد نخواهد شد.

با توجه به اینکه بسیاری از اقتصاددانان نرخ موثر ارز در اقتصادی ایران را حداقل ۷ هزار تومان و حداکثر ۱۰ هزار تومان ارزیابی می‌کنند، نرخ ۱۴ هزار تومان برای ارز رقمی فراتر از نرخ واقعی ارز برای اقتصاد ایران است و حتی در صورت نمایان شدن اثرات تحریم، به دلیل شکاف قیمتی بین نرخ واقعی و نرخ جاری ارز، ضربه شوک جدید ارزی گرفته می‌شود.

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا