بانکبانک و بیمه

تلاش بانک مرکزی برای خروج از سوئیفت تا قبل از تحریم‌ آبان/ سامانه‌ دیگری جایگزین می‌شود

یک مقام آگاه در بانک مرکزی از تلاش بانک مرکزی برای خروج از سوئیفت و انتقال پیام‌رسانی مالی بین بانکی به سامانه‌ای دیگر تا قبل از اعمال تحریم‌های آبان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از فارس، یک مقام آگاه در بانک مرکزی درخصوص برنامه بانک مرکزی برای ادامه ارتباطات بانکی بعد از اعمال تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا، اظهارداشت: در حوزه پیام‌رسان مالی باتوجه به مشکلاتی که ممکن است سوئیفت برای ایران به وجود بیاورد، به دنبال جایگزین کردن این سامانه با سامانه‌ای دیگر هستیم.

وی افزود: بانک مرکزی در حال فراهم کردن زمینه فعالیت سیستم بانکی برای دوران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکاست و امیدواریم این تلاش‌ها به نتیجه برسد و نگرانی از بابت ابزار پیام‌رسان مالی پس از ۱۳ آبان وجود نداشته باشد.

مقامات اروپایی بارها از برنامه‌ریزی برای جایگزین کردن سامانه‌ای جدید برای پیام‌رسانی‌های بین بانکی صحبت کرده‌اند. سوئیفت (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی راه‌اندازی شد.  آمریکا، هلند، انگلیس و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبان اعضا فعالیت دارند و به همین دلیل خزانه‌داری آمریکا به راحتی به همه تراکنش‌های مالی بانک‌های ایرانی به بانک‌های خارجی اشراف اطلاعاتی دارد و به سهولت می‌تواند نقض‌کنندگان تحریم ایران جریمه کند و با این ابزار چتر تحریمی خود را با این ابزار اطلاعات توسعه دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا