ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

میزان تشعشع الکترومغناطیس در شهر تهران چقدر است؟

پایش سامانه اندازه گیری اثر تجمعی شدت میدان امواج الکترومغناطیسی نشان می دهد عصر امروز (چهارشنبه) بر پایه داده های ۷۰ ایستگاه ثابت شهر تهران، همه مناطق از نظر میزان تشعشعات پایین تر از استاندارد قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سامانه ای را روی درگاه این سازمان برای پایش ایستگاه های ثابت اندازه گیری اثر تجمعی شدت میدان امواج الکترومغناطیسی در شهرهای تهران و شیراز راه اندازی کرده است.

داده های امروز این سامانه نشان می دهد میزان تشعشع در همه ایستگاه های شهر تهران، کمتر از استانداردهای تعریف شده است.

همچنین بخوانید

بیست و دوم تیرماه امسال بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای راه اندازی سامانه ای خبر داد که مانند نمایش آلودگی هوا، وضعیت فرکانسی در شهرها را به طور برخط به شهروندان نشان دهد.

آنگونه که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چهارم شهریورماه خبر داد، دستگاه های ثابت اندازه‌گیری اثر تجمعی تشعشعات در ۷۰ نقطه شهر تهران و ۱۸ نقطه شهر شیراز راه‌اندازی شد تا میزان تشعشعات فرکانسی از ۳۰۰ کیلوهرتز تا ۱۸ گیگاهرتز را اندازه‌گیری و گزارش ‌کند.

مردم می‌توانند نتایج اندازه‌گیری‌ها در نقاط مختلف را به صورت برخط مشاهده کنند.

نگرانی درباره آثار نصب آنتن های تقویت کننده امواج رادیویی بی.تی.اس از سوی اپراتورهای تلفن همراه سبب شد سازمان انرژی اتمی به عنوان متولی و ناظر اصلی اندازه گیری میزان پرتوها در کشور، از سال ۱۳۸۰ کار اندازه گیری پرتو این آنتن ها را در دستور کار قرار دهد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به عنوان رگولاتور اپراتورهای تلفن همراه کشور درباره میزان و شدت تشعشع ها بررسی هایی انجام می دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیزدهم تیرماه امسال از اندازه گیری تشعشعات رادیویی آنتن های مخابراتی تهران در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داده و گفته بود: تاکنون نتایج نشان داده این اشعه ها همواره براساس استانداردهای حرارتی بوده است.

به گفته آذری جهرمی، «معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان ثابت شده، بحث اثر گرمایی تشعشعات فرکانسی در دستگاه هایی مانند موبایل، وای فای، تلویزیون و ماهواره به صورت تجمیعی است که در فضا وجود دارد».

چگونگی اندازه گیری میزان تشعشع ها 

اکنون شهروندان ساکن در شهرهای تهران و شیراز می توانند با مراجعه به سامانه اطلاع رسانی سازمان تنظیم مقررات به نشانی www.cra.ir از میزان شدت تشعشع های امواج رادیویی در مناطق گوناگون آگاه شوند.

شهروندان هنگام مراجعه به تارنمای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سمت چپ صفحه اصلی بخشی را به نام «اندازه گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس» می بینند که با کلیک روی آن صفحه اصلی سامانه باز می شود.

در این صفحه نام شهرهای تهران و شیراز دیده می شود که با کلیک روی هر شهر، اطلاعات آن به نمایش درمی آید.

علاوه بر آنکه نقشه شهر انتخابی به نمایش درمی آید، راهنمای استفاده از سامانه برای اندازه گیری شدت تشعشع ها نیز وجود دارد.

برای نمونه در بالای صفحه مربوط به تهران، پنجره ای وجود دارد که نام ایستگاه های نصب شده در شهر قید شده است که می توان با جست و جوی نام هر محله از آخرین میزان تشعشع ها آگاهی یافت.

زیر این فضا، ۲ پنجره دیگر طراحی شده است که می توان بازه های زمانیدلخواه را برای دریافت اطلاعات درباره تشعشع ها برگزید.

پنجره دیگر مقدار بیشینه، کمینه و متوسط اندازه گیری در بازه زمانی انتخابی را نمایش می دهد.

در سامانه امکان نمایش سطح استاندارد تشعشع ها وجود دارد. همچنین مردم می توانند به طور همزمان از میزان شدت امواج الکترومغناطیسی براساس استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی آگاهی یابند.

اموااطلاعات اعلام آمادگی کرده است در صورت دریافت درخواست اعضای شوراهای اسلامی شهرها یا شهرداران کلانشهرها، برای راه اندازی ایستگاه های لازم اقدام شود.

بر اساس قانون، وظیفه اندازه گیری سطح تجمعی تشعشعات رادیویی به عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حفاظت در برابر آنها بر عهده سازمان انرژی اتمی است.

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا