بانک و بیمهطلا و ارز

تعرفه‌های بندری بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه می‌شود

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پس از بازنگری نرخ خدمات بندری از اول مهرماه سال جاری، تعرفه های بندری بر اساس نرخ برابری دلار در سامانه ارزی نیما محاسبه می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «محمدعلی حسن زاده» افزود: از سه هفته پیش بررسی چگونگی مدیریت نوسانات ارزی بر خدمات بندری و دریایی در این سازمان آغاز در نهایت مقرر شد تمام صادرکنندگان و واردکنندگان از اول مهرماه با تعرفه های جدید نرخ برابری دلار حداکثر معادل هشت هزار تومان تعرفه های بندری خود را پرداخت کنند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: چنانچه با اعلام بانک مرکزی در هر زمان نرخ سامانه نیما کمتر از این رقم باشد، رقم کمتر مبنای محاسبه صورتحساب های بعدی خواهد بود و مابه التفاوت دریافتی بیشتر بازگردانده می شود.
وی با بیان اینکه محاسبه هزینه های دریایی برای شناورهای ایرانی هم بر همین مبنا خواهد بود، گفت. با هدف رونق اقتصادی و کمک به تجار این تعرفه ها از اول مهرماه سال جاری اجرایی شده است.
وی افزود: هر چند سازمان بنادر و دریانوردی افزایشی در نرخ تعرفه های ترمینال های کانتینری اعمال نکرده بود ولی با نوسان نرخ ارز و تغییر نرخ برابری دلار چالش های جدی برای صاحبان کالا و شناور ایجاد شد به همین دلیل ضرورت ایجاد شرایط مناسب عملیاتی و اقتصادی در دستور‌ کار سازمان بنادر قرار گرفت.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: سازمان بنادر به استناد بخشنامه های بانک مرکزی ملزم به رعایت نرخ های مندرج به عنوان مبنای صدور صورتحساب خدمات ترمینال های کانتینری است و در خصوص تعرفه های مترتب بر شناورهای خارجی، خطوط کشتیرانی خارجی ملزم به واریز تعرفه های بندری به صورت ارزی هستند و چنانچه نتوانند باید نسبت به واریز معادل ریالی حواله ارزی در صرافی ها اقدام کنند.
حسن زاده گفت: با بازنگری های انجام شده در تعرفه های جدید، مبنای عوارض بندری هشت هزار تومان بابت هر دلار است و اگر در سامانه نیما قیمت دلار به هر عددی بالاتر برسد، سازمان بنادر با هدف رونق اقتصاد کشور این نرخ را ثابت نگه می دارد.
این مسئول در سازمان بنادر تاکید کرد: این سازمان نگاه درآمدزایی در شرایط بوجود آمده ندارد و مهمترین سیاست آن این است که کشتیرانی بازرگانی در خدمت اقتصاد کلان و تجارت فرامرزی کشور باشد.
وی از فعالان اقتصادی خواست چنانچه مازاد دریافتی از صاحبان کالا از اول مهر به صاحبان کالا مسترد نشود و یا در ادامه بیشتر از رقم مصوب سازمان وصول شود مراتب را برای پیگیری به صورت کتبی به معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر اعلام کنند.
 سامانه ارزی نیما با هدف عرضه درآمد ارزی حاصل از صادرکنندگان غیرنفتی و فروش آن به واردکنندگان طراحی شده است که حدود ۹۵ درصد بازار ارزی کشور در آن شکل می گیرد؛نرخ ارزهای عمده در این سامانه به دلیل حجیم بودن معاملات، کمتر از نرخ در بازار آزاد و صرافی ها است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی میانگین نرخ فروش دلار آمریکا (به صورت حواله) در سامانه نیما در معاملات روز ۲۴ مهر ماه برابر هفت هزار و ۵۱۳ تومان بود و به بهای هشت هزار و ۴۷ تومان نیز خریداری می شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا