بورسبورس اوراق

بورس در گیر و دار عرضه اولیه و تحریم

علیرغم تحریم‌های جدید آمریکا که روز گذشته اعلام شد، امروز بازار سهام به دلایلی از جمله عرضه اولیه‌ای که بعد از مدت‌ها صورت گرفت، توانست تا حدودی پایداری خود را حفظ کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۹۵ واحد رشد کرد و تا ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ افزایش یافت اما در ابتدای باز شدن معاملات بورس، بازیگران بازار سرمایه شاهد کاهش نماگر اصلی بازار با شیب تندی بودند. به طوری که نیم ساعت پس از شروع معاملات شاخص کل در تراز ۱۸۰ هزار و ۳۲۲ واحدی قرار گرفت.

عصر گذشته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خبری خود نام بنگاه‌هایی را اعلام کرد و آن ها را تحریم کرد. بانک ملت، بانک مهر اقتصاد، تراکتورسازی تبریز و فولاد مبارکه اصفهان بنگاه‌هایی بودند که از دسترسی به نظام مالی آمریکا منع شده‌اند.

همچنین بخوانید

اما فولاد مبارکه در اطلاعیه‌ای که امروز رسما در کدال منتشر کرد مدعی شد که “تحریم های بین المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال ها قبل همچون سایر بخش های اقتصادی کشور با آن روبرو بوده است و این امر خللی در جریان فعالیت های تولیدی، مالی و صادرات محصولات شرکت ایجاد نخواهد کرد. ” این شرکت اعلام کرد که از سال‌ها قبل با استراتژی بومی‌سازی و استفاده از توان داخل کشور، کلیه قطعات مورد نیاز خود و شرکت های گروه را از این طریق تامین می‌کند و در معدود موارد باقیمانده با جایگزینی دیگر کشورها، عملا هیچ گونه وابستگی به کشور آمریکا ندارد.

ولی این اطلاعیه باعث نشد که معامله‌گران بازار تحریم‌های مذکور را نادیده بگیرند و در نهایت نماد فولاد مبارکه ۲۱۸ واحد تاثیر منفی در شاخص‌های بازار گذاشت.

در عین حال خبر یک عرضه اولیه پس از مدت‌ها در بورس تهران باعث شد معامله‌گران بازار سهام تکاپوی بیشتری داشته باشند و در این عرضه اولیه شرکت کنند.

امروز تعداد ۳۲ میلیون و ۵۳۴ هزار سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس به عنوان پانصد و بیست و یکمین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش زراعت و خدمات وابسته و گروه کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد زپارس به شیوه ثبت سفارش برای کسب قیمت عرضه شد. کف قیمت این سهم ۳۲۰ تومان و سقف قیمت ۳۵۰ تومان بود و در نهایت در سقف قیمت ۳۵۰ تومان کسر قیمت شد.

شاخص کل هم وزن امروز ۳۲۱ واحد افت کرد و تا رقم ۲۸ هزار و ۶۸۴ واحدی پایین آمد. شاخص آزاد شناور نیز با ۷۹۰ واحد افت مواجه شد و تراز ۱۹۴ هزار و ۴۳۷ را تجربه کرد. در عین حال شاخص بازار اول ۱۲۹ واحد افت کرد و شاخص بازار دوم ۱۱۴۸ واحد تقویت شد.

پس از فولاد مبارکه اصفهان سرمایه گذاری غدیر، ملی مس ایران و توسعه معادن و فلزات که بیشترین تاثیر کاهنده را روی شاخص کالا داشتند. سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی مبین هر یک به ترتیب ۱۳۸، ۱۲۹ و ۱۱۰ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص کل داشته‌اند.

در گروه فلزات اساسی امروز بسیاری از نمادها با افت قیمت مواجه شدند. این افت قیمت در برخی حدود یک درصد و در معدود نمادهایی بیش از چهار درصد بود. همچنین در گروه محصولات شیمیایی نیز شاهد افت قیمت‌ در بسیاری از نمادها بودیم هرچند که تعداد شرکت‌هایی قیمت سهامشان افزایش یافت، کم نبودند.

در گروه فرآورده‌های نفتی قیمت بیش از نیمی از سهم‌ها با شیب آرامی رشد کرد و تعدادی از سهم ها حدود یک درصد با افت قیمت مواجه شدند. ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱۳۰۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۳.۸ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

آیفکس نیز امروز با افت ۷.۱۱ واحدی مواجه شد و به رقم ۲۰۲۰.۴۴ رسید. ارزش معاملات این بازار به رقم ۵۰۶ میلیارد تومان دست یافت و حجم معاملات ۱.۲ میلیارد سهم را رد کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا