بورسبورس اوراق

بی‌اعتنایی بورسی‌های تحریم‌شده به لیست روز گذشته آمریکا

به دنبال اعلام لیست تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا٬ تاکنون چهار شرکت بورسی حاضر در این لیست شفاف‌سازی و اعلام کرده‌اند که در راستای کنترل اثر تحریم‌ها از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی و اقدام شده و این تحریم‌ها تاثیری بر فعالیت‌های آنها ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عصر روز گذشته دولت ایالات متحده آمریکا اسامی ۲۰ شرکت و بانک را به‌عنوان شرکت‌های تحریم‌شده اعلام کرد؛ بانک‌های ملت، سینا، پارسیان، گروه مالی مهر اقتصاد، بانک مهر اقتصاد و شرکت‌های گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، فولاد مبارکه اصفهان و توسعه معادن روی ایران از جمله شرکت‌های تحریم‌شده اعلام شده‌اند. به دنبال اعلام این خبر٬ بورس امروز را با ریزش شدید شاخص کل آغاز کرد؛ به‌طوری‌که این شاخص در نیم ساعت ابتدایی بیش از ۲۵۰۰ واحد ریزش داشت اما تعدادی از شرکت‌های حاضر در لیست تحریمی اخیر شفاف‌سازی کردند که این تحریم‌ها قبلا هم وجود داشته و این شرکت‌ها از مدت‌ها قبل در این رابطه برنامه‌ریزی کرده‌اند و خطری متوجه فعالیت‌های آنها نیست و تحریم‌ها تاثیری بر آنها ندارد. بازار هم پس از ریزش ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل٬ برگشت و روز خود را با ۹۵ واحد مثبت به پایان برد. چهار شرکتی که تاکنون درخصوص تحریم‌های مورد اشاره شفاف‌سازی کرده‌اند٬ فولاد مبارکه اصفهان٬ بانک پارسیان٬ بانک سینا و تراکتورسازی ایران هستند.

تحریم فولاد مبارکه تاثیری بر فعالیت‌های آن ندارد

در پی انتشار اخبار مربوط به قرار گرفتن نام فولاد مبارکه در لیست تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا٬ این شرکت اعلام کرد که تحریم‌های بین‌المللی موضوع جدیدی نیست و فولاد مبارکه از سال‌ها قبل همچون سایر بخش‌های اقتصادی کشور با آن روبه‌رو بوده است و این امر خللی در جریان فعالیت‌های تولیدی، مالی و صادرات محصولات شرکت ایجاد نخواهد کرد.

همچنین بخوانید

فولاد مبارکه از سال‌ها قبل در اقدامی هوشمندانه با استراتژی بومی‌سازی و استفاده از توان داخل کشور، کلیه قطعات مورد نیاز خود و شرکت‌های گروه را از این طریق تامین می‌کند و در معدود موارد باقیمانده با جایگزینی دیگر کشورها، عملا هیچگونه وابستگی به کشور آمریکا نداشته است.

با اقدامات پیش‌نگرانه٬ تحریم‌های آمریکا تاثیری بر بانک پارسیان ندارد

بانک پارسیان در رابطه با تحریم‌های اعلامی آمریکا علیه این بانک شفاف‌سازی کرد که براساس سیاست‌های پیش‌نگرانه بانک پارسیان همسو با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران٬ فعالیت‌های بین‌المللی این بانک با ارز دلار و کشور آمریکا سال‌ها است که متوقف شده و براساس بازارهای هدف صادرکنندگان و واردکنندگان که عمدتا در اروپا و آسیا متمرکز است و با استفاده از سایر ارزها صورت می‌گیرد.

با توجه به تفاهمات دولت جمهوری اسلامی ایران با این کشورها و پروتکل‌های تنظیمی درخصوص مبادلات مالی با این ارزها تحریم مذکور تاثیری در فعالیت‌های این بانک ندارد.

بانک سینا هم جلوی شوک خبری آمریکا ایستاد

بانک سینا شفاف‌سازی کرد که اینگونه تحریم‌ها موضوع و رخداد جدیدی نیست؛ ضمن اینکه براساس سیاست‌های ارزی ابلاغ شده مدت مدیدی است که فعالیت‌های بین‌المللی این بانک براساس دلار صورت نمی‌گیرد. بنابراین اعلام تحریم‌های مذکور تاثیری بر فعالیت‌های این بانک ندارد.

«تایرا» هم به تحریم‌های آمریکا بی‌اعتنایی کرد

شرکت تراکتورسازی ایران شفاف‌سازی کرد که آمریکا همواره در سال‌های گذشته و در اشکال مختلف تراکتورسازی ایران را همانند سایر بخش‌های تولیدی و اقتصادی کشور هدف اعمال تحریم‌های ظالمانه خویش قرار داده بود اما با اتخاذ راهکارهای مناسب توسط متخصصان جوان و هوشمند داخلی٬ تهدیدها هم‌اکنون تبدیل به فرصتی برای ایجاد اشتغال بیشتر در کشور و تولید محصولات پیشرفته و نوین و موثر در مکانیزاسیون کشور شده است. اعمال مجدد این تحریم‌ها تکرار مکررات بوده و هیچ خللی در جریان تولید و فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی شرکت تراکتورسازی ایران ایجاد نخواهد کرد و سهامداران و شرکای این واحد صنعتی دانش‌بنیان که به هزاران نفر بالغ می شوند٬ در آینده شاهد ارائه محصولات جدید و مدرن خواهند بود که مجددا به دست توانای جوانان این کشور وارد عرصه رقابت در بازارهای جهانی می‌شود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا