بورسفرابورس

نخستین صندوق جسورانه بازنشستگی کشور به فرابورس آمد

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در چهل‌و‌‌دومین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه که به مناسبت آغاز پذیره‌نویسی ششمین وی‌سی با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری بازنشستگی در فرابورس برگزار شد، گفت: این صندوق با سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی دوره فعالیت ۷ ساله دارد و دارای ۱۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری به ارزش هر واحد ۱۰۰ هزار تومان است که ۲۰ درصد این صندوق در جریان پذیره‌نویسی تأدیه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، سید مهدی علم‌الهدی با اشاره به اینکه ممکن است این سوال مطرح شود صندوق‌هایی که تاکنون از بازار سرمایه مجوز فعالیت گرفته‌ و حدود یک سال و نیم از عمر آن‌ها گذشته به کجا رسیده‌اند، گفت: نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه‌ای که در فرابورس پذیره‌نویسی شد، صندوق رویش لوتوس با سرمایه ۵۰ میلیارد تومان است که تا این لحظه هشت قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۳ میلیارد تومان در حوزه فین‌تک و بیوتکنولوژی منعقد کرده است.

علم‌الهدی صندوق یکم آرمان آتی را به عنوان دومین وی‌سی بازار سرمایه معرفی کرد و افزود: این صندوقِ ۱۰ میلیارد تومانی در حوزه ICT فعالیت می‌کند و موفق شده سه قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان را نهایی کند.

همچنین بخوانید

وی همچنین به صندوق فناوری آرمانی که دارای سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی بوده و هشت قرارداد سرمایه‌گذاری را منعقد کرده است، اشاره کرد و افزود: دو صندوق ایده نوتک آشنا و یکم دانشگاه تهران نیز به ترتیب با سرمایه ۱۰ و ۱۵ میلیارد تومانی به تازگی فرایند پذیره‌نویسی را طی کرده‌اند و هنوز به مرحله انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با استارت‌آپ‌هایی که در حوزه فعالیت صندوق مشغول ‌به‌ کارند، نرسیده‌اند.

علم‌الهدی در ادامه با اشاره به اینکه حجم معاملات ثانویه وی‌سی‌ها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر است، یکی از دلایل این مسئله را عدم آشنایی مردم با این صندوق‌ها دانست.

او وی‌سی‌ها را فرصت خوبی برای عموم افرادی که به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه علاقه دارند، دانست و ادامه داد: این صندوق‌ها می‌توانند بازدهی‌های مناسبی داشته باشند برای مثال صندوق رویش لوتوس طی کمتر از دو سال فعالیت خود حدود ۴۰ درصد بازدهی داشته است.

معاون پذیرش و ناشران فرابورس بیان داشت: درست است که وی‌سی‌ها ماهیت جسورانه دارند اما باید توجه داشت که علاوه بر پتانسیلی که این صندوق‌ها برای رسیدن به بازدهی دارند، اطلاعات آن‌ها بسیار شفاف است و در سامانه کدال قابل مشاهده است.

به دنبال اصلاح پرتفو صندوق‌های بازنشستگی کشور هستیم

در ادامه این نشست خبری، جواد عشقی‌نژاد مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور به دوران بحران‌های اقتصادی جهان اشاره کرد و گفت: در آن زمان این بحران‌ها گریبانگیر صندوق‌های بازنشستگی نیز شد و از مهم‌ترین ابزارهایی که این صندوق‌ها را نجات داد سرمایه‌گذاری جسورانه بود. ما نیز به عنوان نخستین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه در ایران که در حوزه بازنشستگی فعال است به دنبال اصلاح پرتفو صندوق‌های بازنشستگی کشور هستیم.

عشقی‌نژاد، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری فناوری بازنشستگی را شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری و متولی آن را مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی اعلام کرد و افزود: حوزه تخصصی فعالیت وی‌سی فنابا مربوط به فناوری مالی و خدمات در حوزه بازنشستگی کشور است.

عشقی‌نژاد در مورد سیاست‌های مربوط به پذیره‌نویسی و جذب سرمایه وی‌سی فناوری بازنشستگی نیز گفت: این صندوق دارای ۱۰ هزار واحد به ارزش اسمی هر واحد ۱۰۰ هزار تومان است که مجاز هستیم طی مدت ۷ روز کاری در نظر گرفته شده حداکثر ۱۰ درصد کل واحدها یعنی یک میلیارد تومان را پذیره‌نویسی کنیم.

وی در ادامه صندوق یکی از محدودیت‌های این صندوق را عدم ورود آن به صنایعی غیر از آنچه که در هدف سرمایه‌گذاری تعریف شده است عنوان کرد و افزود: همچنین به منظور کاهش ریسک، سرمایه‌گذاری بیش از ۳۵ درصد منابع مستقیم صندوق در یک شرکت خاص در دستور کار قرار ندارد و راهبرد اصلی صندوق خودداری از تبدیل شدن به سهامدار اکثریت در شرکت¬ها یا مجموعه‌های سرمایه‌پذیر است.

به گفته مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری همچنین طبق اساسنامه صندوق فنابا، حداقل ۳۰ درصد از منابع این صندوق به منظور تامین نیازهای سرمایه‌‌گذاری در قالب سپرده‌های بانکی و یا اوراق نگهداری می‌شود.

عشقی‌نژاد در نهایت معرفی سرمایه‌گذاری جسورانه به عموم و ورود سرمایه‌گذاران خرد به این حوزه را از رسالت‌های وی‌سی‌ فناوری بازنشستگی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این مرتفع کردن نیازهای اساسی حال حاضر بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی و همچنین فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای صندوق‌های جسورانه آتی از دیگر رسالت‌های صندوق فنابا به شمار می‌رود.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا