بانک و بیمهطلا و ارز

بی‌ثباتی اقتصادی عامل افزایش نرخ ارز/ انتقاد از محدودشدن تزریق ارز پتروشیمی‌ها

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی درباره صحبت‌های اخیر معاون اول رییس جمهور مبنی بر گلایه از صادرکنندگان درخصوص عدم پایبندی آن‌ها به پیمان‌سپاری ارزی، گفت: : صادرکنندگان بخش خصوصی ارز خود را تا کنون به نیما آورده‌اند و پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها قصور می‌کنند.

اقتصاد آنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ سید رضی حاجی آقامیری در گفت‌‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در واکنش به صحبت‌های آقای جهانگیری اظهار کرد: معاون اول رییس جمهور از صادرکنندگان گله کرده‌اند که همچنان ارز خود را به نیما عرضه نمی‌کنند، در حالی که باید مشخص کنند کدام دسته از صادرکنندگان در این زمینه تخلف می‌کنند، اگر منظور ایشان پتروشیمی‌های خصولتی است که ما نام و نشانی از آنها نداریم، پس چرا این موضوع را در تریبون عمومی اعلام می‌کنند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: صادرکنندگان بخش خصوصی ارز خود را تا کنون به نیما آورده‌اند و پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها قصور می‌کنند.

دولت برای همیشه قادر به تزریق ارز نیست

این فعال بخش خصوصی همچنین با اشاره به دلایل کاهش نرخ ارز و کند شدن روند آن تصریح کرد: پتروشیمی‌ها عرضه خود به بازار را محدود کرده‌اند و به همین خاطر شاهد متوقف شدن روند نزولی نرخ ارز بودیم، البته خود دولت برای کنترل التهاب بازار تا حدودی ارز تزریق کرد اما به دلیل کمبود منابع ارزی قادر به ادامه این روند نبود، و به همین خاطر کاهش نرخ ارز متوقف شد.

حاجی آقا میری اضافه کرد: تنها عاملی که باعث افزایش نرخ ارز و از طرف دیگر کاهش آن شد، بی‌ثباتی اقتصادی در کشور است ، به عبارت دیگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداد که به صورت ناگهانی شاهد افزایش و کاهش نرخ ارز شدیم.

او در پاسخ به این پرسش که "آیا بنابر گفته رییس جمهور برای بعد از تحریم‌های نفتی نگرانی وجود ندارد؟" بیان کرد: این که برای موج دوم تحریم‌ها و اقتصاد کشور نباید نگران باشیم منطقی نیست اما همانطور که رییس جمهور اعلام کرده‌ برای بعد از ۱۳آبان نگرانی وجود ندارد چون آمریکا هر کاری که دلش خواسته انجام داده، ما نیز هر کاری برای مقابله با تحریم انجام داده‌ایم بنابراین برای این دوره از تحریم‌ها راهکار چندانی لازم نیست پیش بگیریم.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا