اقتصاد کلان

رقابت پذیرترین اقتصادهای جهان+ رتبه ایران

مجمع جهانی اقتصاد، ایران را از نظر شاخص رقابت‌پذیری اقتصادی با یک رتبه کاهش در رده هشتاد و نهم جهان قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجمع جهانی اقتصاد برای چهلمین سال متوالی، شاخص رقابت‌پذیری اقتصادی کشورهای جهان از نظر معیارهایی چون: سرمایه انسانی، مهارت کارکنان، انعطاف‌پذیری، میزان باز بودن اقتصاد و نوآوری را منتشر کرد. در این رده‌بندی ۱۴۰ کشور جهان بر حسب ۹۸ شاخص در ۱۲ دسته، رده‌بندی شده‌اند.

مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که رقابت‌پذیری تنها مرتبط با سطوح درآمدی بالاتر نیست بلکه بیشتر مرتبط با پیامدهای اقتصادی آن مثل میزان رضایت از زندگی است. یکی از یافته های کلیدی این گزارش این است که همه کشورها می‌توانند در زمینه‌هایی که در آن مزیت دارند، عملکرد خود را بهبود دهند و رقابت‌پذیری خود را بالاتر ببرند.  

همچنین بخوانید

شاخص رقابت پذیری عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که صفر به معنای کمترین میزان رقابت‌پذیری و ۱۰۰ به معنای بیشترین میزان رقابت‌پذیری است.

رتبه ایران

هر چند که امتیاز ایران در مقایسه با سال گذشته ۰.۴ درصد بیشتر شده است و به ۵۴.۹ رسیده است، اما ایران در مقایسه با رتبه سال گذشته خود، با یک رتبه کاهش، بالاتر از کشورهایی چون مصر، تاجیکستان و پاکستان و پایین‌تر از کشورهای اکراین، اکوادور و تونس در رده هشتاد و نهم قرار گرفته است.

رقابت پذیرترین اقتصادهای جهان

آمریکا با ۸۵.۶ امتیاز موفق شد رقابت پذیرترین اقتصاد جهان لقب گیرد و پس از این کشور، سنگاپور با ۸۳.۵ امتیاز، آلمان با ۸۲.۸ امتیاز، سوئیس با ۸۲.۶ امتیاز، ژاپن با ۸۲.۵ امتیاز، هلند با ۸۲.۴ امتیاز، هنگ کنگ با ۸۲.۳ امتیاز، انگلیس با ۸۲ امتیاز، سوئد با ۸۱.۷ امتیاز و دانمارک با ۸۰.۶ امتیاز، به ترتیب در رده های دوم تا دهم جای گرفته اند.

کمترین میزان رقابت‌پذیری

کشور آفریقایی چاد با تنها ۳۵.۵ امتیاز، در انتهای این جدول جای گرفته است و یمن با ۳۶.۴ امتیاز، هائیتی با ۳۶.۵ امتیاز، آنگولا با ۳۷.۱ امتیاز، بروندی با ۳۷.۵ امتیاز و کنگو با ۳۸.۲ امتیاز، جز کشورهای با کمترین میزان رقابت‌پذیری اقتصادی هستند.

رتبه کشورهای منطقه و دیگر نقاط

در بین کشورهای منطقه، اسرائیل با ۷۶.۶ امتیاز و قرار گرفتن در رده بیستم جهان، رقابت پذیرترین اقتصاد منطقه است و امارات با ۷۳.۴ امتیاز و ایستادن در رده بیست و هفتم، قطر با ۷۱ امتیاز و ایستادن در رده سی‌ام و عربستان با ۶۷.۵ امتیاز و با ایستادن در رده سی و نهم، دیگر کشورهای با رقابت پذیری بالا در منطقه هستند.

در این رده بندی، هند در رتبه پنجاه و هشتم و ترکیه در رده شصت و یکم ایستاده‌اند.

بهترین و بدترین عملکرد سالانه

عمان موفق شد با ۱۴ رتبه صعود در مقایسه با سال قبل و ایستادن در رده چهل و هفتم، موفق‌ترین کشور جهان از نظر بهبود شاخص رقابت پذیری اقتصادی باشد و پس از این کشور، فیلیپین با ۱۲ رتبه صعود و سیشل با ۱۰ رتبه صعود، به ترتیب خود را به رده‌های پنجاه و ششم و هفتاد و چهارم رساندند.

از سوی دیگر بیشترین سقوط در جدول رده بندی متعلق به ونزوئلا بود که با ۱۰ رتبه کاهش نسبت به سال گذشته در رده صد و بیست و هفتم ایستاد و پاناما و موزامبیک نیز با ۹ و ۸ رده کاهش، به ترتیب در رده های شصت و چهارم و صد و سی و سوم قرار گرفتند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا