انرژی

عربستان سعودی از پایان قدرت نفتی روسیه خبر داد

عربستان سعودی نه تنها پایان دوران روسیه به عنوان یک قدرت نفتی جهانی را پیش‌بینی کرد، بلکه مدعی شد صادرات نفت این کشور تا ۱۹ سال آینده کاهش شدیدی پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه اخیر با بلومبرگ اظهار کرد: اگر صادرات نفتی روسیه تا ۱۹ سال آینده به طور کامل محو نشود به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این‌که آیا روسیه و عربستان سعودی توافق پشت پرده‌ای برای افزایش تولید نفت داشته‌اند از اظهارنظر امتناع کرد و تنها گفت: عربستان سعودی آماده است هرگونه تقاضا و هرگونه افت عرضه از سوی ایران را تامین کند و با محو شدن روسیه، عربستان سعودی با تقاضای بالایی برای نفت روبه‌روست که باید به تامین آن بپردازد.

همچنین بخوانید

با این حال ولیعهد عربستان سعودی به منطق خود درباره خروج روسیه به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفتی اشاره نکرد.

تولید نفت روسیه در اوت به ۱۱.۲۱ میلیون بشکه در روز رسید که نزدیک به بالاترین رکورد دوران پس از شوروی سابق بود که یک ماه پیش از امضای توافق اوپک‌پلاس برای محدود کردن عرضه خود در اواخر سال ۲۰۱۶ تولید کرده بود. تولید ۱۱.۲۱ میلیون بشکه روسیه را در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ جهان پس از آمریکا قرار می‌دهد که اوایل امسال عربستان سعودی و روسیه را پشت سر گذاشت.

اگرچه آمریکا موفق شد در سال ۲۰۱۸ از جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان صعود کند، اما این موفقیت حاصل توافق محدودیت عرضه میان عربستان سعودی و روسیه بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت گازپروم نفت اوایل روز چهارشنبه اعلام کرد دیگر تولید نفت خود را محدود نخواهد کرد با این حال تردید دارد که روسیه و عربستان سعودی بتواند جایگاه برتری خود را پس بگیرند.

عربستان سعودی در هفته‌های اخیر به همراه ایران در صدر اخبار نفتی بوده است، زیرا معامله‌گران تلاش می‌کنند برآورد کنند عربستان سعودی چه میزان مازاد ظرفیت تولید دارد تا بتواند هرگونه افت عرضه از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا