خودروصنعت، معدن، تجارت

تلاش برای تولید کشتی‌های باری خودران بالا گرفت

شرکت خودروسازی رولزرویس قصد دارد به منظور توسعه فناوری خودران و بکارگیری آن در کشتی‌های باری، از تراشه‌های اینتل بهره ببرد.

به گزارش وب سایت the verge، از آنجایی که این روزها فناوری خودروهای خودران از استقبال بی‌نظیری از سوی شهروندان و شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی برخوردار شده‌اند، حالا به نظر می‌رسد شرکت‌های بیشتری درصدد ورود به عرصه فناوری تولید و توسعه وسایل نقلیه خودران هستند و در این خصوص اعلام آمادگی کرده و از برنامه‌ریزی‌های خود در این خصوص سخن گفته‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، شاید بسیاری از افراد نام شرکت رولزرویس را تنها بعنوان تولیدکننده خودروهای لوکس در جهان بشناسند، اما این شرکت در صنایع هواپیماسازی و دریایی نیز فعالیت های بسیار گسترده‌ای داشته و کارنامه درخشانی در این حوزه‌ها را به نام خود ثبت کرده است.

با توجه به توسعه فناوری خودران و افزایش استقبال عمومی از آن، حالا این شرکت بزرگ تصمیم گرفته است فناوری مذکور را به صنعت دریایی و کشتی‌های باری نیز تعمیم و گسترش دهد و بدین منظور با شرکت آمریکایی اینتل، توسعه‌دهنده و تولیدکننده تراشه‌های رایانه‌ای و مخابراتی اینتل، وارد همکاری شود و از این تراشه‌ها در ساخت و توسعه سیستم‌های راداری به کار رفته در کشتی‌های باری خودران استفاده کند.

مقامات رولزرویس در تشریح این موضوع اعلام کرده‌اند که توسعه فناوری خودران در کشتی‌های باری با هدف بهبود و ارتقای سطح ایمنی و همچنین کاهش هزینه در باربری و صنعت دریایی آغاز شده است و به نظر می‌رسد تبدیل به یک پروژه موفقیت آمیز شود.

سال گذشته بود که این دو شرکت در همکاری با یکدیگر از برنامه و زمان بندی بلند مدت خود که به عقیده بسیاری از تحلیلگران بسیار بلندپروازانه بود، به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل خودران تا سال ۲۰۲۵ میلادی رونمایی کردند و حالا به نظر می‌رسد پس از یک سال، این شرکت‌ها با جدیت بیشتری به دنبال اجرا و عملی‌سازی برنامه جاه‌طلبانه خود هستند. با اینکه دفتر اصلی و مرکزی رولزرویس در انگستان مستقر و واقع شده است، اما گفته می‌شود آزمایشات و توسعه فناوری خودران در مراکز تحقیق و توسعه (R&D) این شرکت در فنلاند و نروژ صورت خواهد پذیرفت.

توسعه فناوری خودران در صنعت حمل و نقل دریایی بدون شک می‌تواند کمک بسزایی به بهبود و تسریع روند صادرات و واردات و به طور کلی حمل و نقل از طریق کشتی‌های باری کند که البته ایمنی آن را به طور قابل توجهی افزایش داده و موجب افزایش کارایی و بازدهی آن خواهد شد.  

بر اساس آمار، بیش از ۹۰ درصد از صادرات و واردات کشورهای مختلف از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد و توسعه این فناوری تغییر و تحولات مثبتی را ایجاد خواهد کرد.

البته این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه حمل و نقل دریایی بر این باورند که توسعه و بکارگیری فناوری وسائل نقلیه خودران در کشتی‌های باری غیر ممکن خواهد بود چراکه هدایت کشتی به هیچ وجه کار آسانی نیست و در بسیاری از موارد، وابستگی کامل آن بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و بدون هوشمندی کامل یک انسان مشکلات و چالش‌های فراوانی را ایجاد می‌کند.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا