خودروصنعت، معدن، تجارت

استانداردهای ۸۵گانه مطابق با ایران نیست/ حذف حدود ۸مدل خودروی داخلی در پی اعمال استاندارد‌ها

یک کارشناس صنعت خودرو درباره تاکید سازمان استاندارد بر اجرای استانداردهای ۸۵گانه از دی ماه امسال گفت: این استاندارد‌ها مطابق با کشور ما نبوده و درواقع سدی بر سر راه تولید داخلی است.

اقتصاد آنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ مهدی دادفر در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که بعید است خودرو‌های داخلی در مهلت اعلام شده از طرف سازمان استاندارد به سطح کیفیت استاندارد‌های ۸۵گانه رسیده باشند، اظهار کرد: یک استاندارد حین تولید داریم و یکی بعد از تولید، خودروها در حین تولید بررسی می‌شوند و اگر دارای سطح کیفی نباشند شماره‌گذاری نمی‌شوند اما سازمان استاندارد که موظف است سطح کیفی خودرو‌ها را پس از تولید بررسی کند، استانداردهایی در نظر گرفته که با کشور ما همخوانی ندارد.

همچنین بخوانید

 

دادفر با بیان این که استاندارد‌های ۸۵گانه سد راه تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: هدف از استانداردهای ۸۵گانه تسهیل نیست زیرا  الزاماتی در پیش گرفته‌اند که نه تنها منجر به افزایش کیفیت نمی‌شود بلکه مانع جدی برای تولید نیز خواهد بود.

او اضافه کرد: همچنین استاندارد باید مشخصا مربوط به ایران باشد نه مختص به کشور‌های اروپایی که سطح کیفی خودرو با شاخص‌های موجود در کشور خودشان هماهنگی دارد، به طور مثال اگر سوخت کشور ما یورو۴ است موتور خودرو نیز بر اساس همین سوخت باید ساخته شود و یا اگر در ایران سیستم راهنمایی رانندگی هوشمند وجود ندارد نیازی به تجهیزات هوشمند مانند ترمز اتوماتیک نیز نداریم.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مهلت داده شده به خودروسازان جهت رعایت استاندادهای مذکور را غیر منطقی دانست و گفت: مهلتی که به خودروسازان برای رساندن سطح کیفی خودرو‌ها به استاندارد‌های ۸۵گانه به صورت اجبار داده شده منطقی نیست به علاوه در کشور‌های اروپایی رعایت برخی از این استانداردها اصلا الزامی ندارد.

دادفر ادامه داد: البته شاید این استانداردهای ایده‌آل، برای رسیدن به اهداف آینده باشند اما به زور که نمی‌توان در مدت کوتاه یک صنعت را ملزم به انجام کاری کرد چرا که صنعت و استاندارد باید هماهنگ با هم حرکت کنند نه این که یکی سد راه دیگری شود، درواقع این طور برداشت می‌شود که بیشتر این موانع به نوعی فرآیندهای جلوگیری کننده از انجام صحیح کسب‌و کار است یعنی خودمان را در تله‌ای انداخته‌ایم که قدرت تولیدمان را تضعیف می‌کند.

این فعال بازار خودرو درباره تعداد خودروهایی که در جریان این فرآیند حذف خواهند شد، بیان کرد: از تعداد خودروهای ساخته شده حدود ۸مدل اصلا دارای سطح کیفی ذکر شده نیست و با اعمال این استانداردها به طور حتم حذف خواهند شد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا