امور زیربناییتعاون و اشتغال

سهم ۱۶ درصدی معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا از طریق تعاونی‌ها

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به سهم حدود ۱۶ درصدی معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا از طریق تعاونی‌ها، گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲.۴ میلیون تن محصول توسط تعاونی‌ها در بورس کالا خریداری شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حامد سلطانی‌نژاد در نخستین همایش «تعاون، اقتصاد مقاومتی و پتروشیمی» با اشاره به ظرفیت‌های بورس کالای ایران در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، با نگاهی به بخش تعاون اظهار داشت: یکی از زمینه‌های اقتصاد مقاومتی، اشتراک آحاد مردم در فعالیت‌های اقتصادی است که بازار سرمایه می‌تواند این دسترسی را برای مشارکت مردم فراهم کند.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی بازار سرمایه، ایجاد رقابت است که تعاونی‌ها نیز می‌توانند در عرصه رقابت گام بردارند، درباره تقویت نظام مالی و تسهیل تضامین دریافتی در این بازار، افزود: در ساختار سنتی تأمین مالی در کشور، بانک‌ها و مؤسسات مالی، اموال غیرمنقول را به عنوان تضامین دریافت می‌کردند اما در این زمینه سازوکار گواهی سپرده کالا و امکان توثیق کم‌هزینه کالا برای تأمین مالی کوتاه‌مدت فراهم شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به نقش تعاونی‌ها در بورس کالا تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ به میزان ۱.۹ میلیون تن محصول توسط تعاونی‌ها خریداری شد که این میزان در ۶ ماهه نخست سال جاری به ۲.۴ میلیون تن بالغ شد.

سلطانی‌نژاد با اشاره به سهم حدود ۱۶ درصدی معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا از طریق تعاونی‌ها پیشنهاد داد که حمایت دولت از توسعه معاملات در بورس کالای ایران با توجه به انطباق عملکرد بورس کالا با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بیشتر شود.

وی با تأکید بر لزوم همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت‌های پتروشیمی، تعاونی‌های توزیعی در صنایع پایین‌دستی با بورس کالای ایران به منظور ارتقای نظارت بر عملکرد بازار و افزایش کارآیی زنجیره‌های تولید، خواستار بهره‌گیری صنعت پتروشیمی از ابزارهای تأمین مالی بورس کالا شد.

مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین پیشنهاد انعقاد قراردادهای بلندمدت تأمین مواد اولیه با استفاده از ابزار کشف پریمیوم شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا