بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

گام مهم بانک مرکزی برای کاهش ریسک معاملات مبتنی بر چک

امکان‌پذیر شدن استعلام پیامکی سوابق چک برگشتی برای عموم مردم، گام مهم بانک مرکزی در راستای کاهش ریسک معاملات چکی و پیشگیری از صدور چک‌های بی‌محل است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به راه‌اندازی سامانه استعلام پیامکی صیاد، اعلام کرد که استعلام پیامکی سوابق چک برگشتی امکان‌پذیر شد.

در بخشی از این اطلاعیه بانک مرکزی با اشاره به سازوکار ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی این بانک برای اطلاع از وضعیت اعتباری صادرکننده چک ازنظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت‌شده نزد بانک مرکزی، آمده است: «در پیامک پاسخ، اطلاع‌رسانی به‌صورت رتبه‌بندی شده بر اساس یکی از رنگ‌های زیر اعلام می‌شود؛ وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورتی‌که وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است، وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است، وضعیت نارنجی:‌ صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است، وضعیت قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج‌تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است و وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است».

اگرچه نتایج استعلام اطلاعات از سامانه استعلام پیامکی صیاد، بسیار محدود است که توسعه آن را بسیار ضروری می‌سازد، اما ارائه همین اطلاعات محدود گام مهمی در راستای برقراری تقارن اطلاعات گیرنده و صادرکننده چک حین معامله است و نشان‌دهنده رویکردهای مثبت و روبه‌جلوی بانک مرکزی در بهبود فضای کسب‌وکار و کاهش ریسک معاملات در دوره جدید دارد.

این اقدام بانک مرکزی گام بسیار مهمی در راستای کاهش ریسک معاملات چکی و پیشگیری از صدور چک‌های بی‌محل به شمار می‌رود؛ اما دلیل این موضوع چیست؟

ماجرا ازاین‌قرار است که عدم تقارن اطلاعات گیرنده و صادرکننده چک در حین معامله از جدی‌ترین مسائلی است که ریسک معاملات چکی را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و زمینه‌ساز بروز انبوه پرونده‌های قضای و چک‌های برگشتی شده است.

عدم تقارن اطلاعات هنگام انجام معامله بدین معناست که صادرکننده چک نسبت به کالای فروشنده یا گیرنده اشراف نسبی اطلاعاتی دارد، اما گیرنده هیچ اطلاعی از وضعیت اعتباری صادرکننده چک ندارد و برگه چک به‌صورت دقیق و شفاف اطلاعاتی از صادرکننده چک به دست نمی‌دهد.

تاکنون هیچ ابزار قانونی برای گیرنده چک برای اطلاع از وضعیت اعتباری و تعداد چک‌های برگشتی صادرکننده توسط بانک مرکزی وجود نداشت و عملاً بر اساس ماده یک قانون صدور چک، گیرنده چک تضمینی جز اعتبار صادرکننده نداشت؛ اما با فراهم شدن امکان استعلام پیامکی سوابق چک برگشتی توسط بانک مرکزی، این وضعیت تغییر یافت و گام مهمی در راستای کاهش ریسک معاملات چکی و پیشگیری از صدور چک‌های بی‌محل برداشته شد.

چک اصلی‌ترین ابزار معامله در ایران است که خرید مدت‌دار و نسیه را تسهیل و چرخ اقتصاد را تا حدی به گردش می‌اندازد و جایگاه منحصربه‌فردی را در رفع نیاز فعالان اقتصادی به منابع نقدینگی ایفا می‌کند.

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا