صنعت، معدن، تجارت

ذخایر مکفی کالاهای اساسی/ ۹ میلیون تن اقلام مهم وارد کشور شد

طبق تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی در نیمه نخست سال‌ جاری بیش از ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن کالای اساسی وارد کشور شده که از نظر وزنی ۵۶ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گمرک ایران اعلام کرد: کل واردات کشور در ۶ ماه اول سال ۹۷، ۲۲ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار با وزن ۱۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تن بوده که سهم کالاهای اساسی ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن با ارزش ۴ میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار بوده است.  

بر همین اساس، طی نیمه نخست سال ۹۶ سهم کالاهای اساسی از نظر وزنی ۵۲ درصد از کل واردات بوده است. بنابراین گزارش این حجم از کالاهای اساسی به ارزش ۴ میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شده است که از نظر ارزش ۲۱ درصد از کل واردات کشور را دارد و این در حالی است که سهم کالاهای اساسی وارداتی آن در شش ماهه سال گذشته ۲۰ درصد بوده است.

ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، دارو، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم از جمله کالاهای اساسی که طی ۶ ماه وارد شده است. در شش ماه سال ۹۷، واردات  ذرت، دانه های روغنی، گوشت قرمز و جو افزایش داشته است.

براساس این گزارش، ۹۰ درصد کالاهایی که وارد گمرک می شوند در کمتر از سه روز ترخیص می شوند و در این بین ترخیص کالاهای اساسی در اولویت قرار دارد. گمرکات مهم کشور برای ترخیص کالاهای اساسی به طور شبانه‌روزی فعالیت می کنند تا وقفه‌ای در واردات این کالاها ایجاد نشود. به همین ترتیب در شش ماه نخست امسال روند واردات به کشور تغییری نکرده است.

گمرک در راستای تامین کالاهای اساسی تسهیلاتی را برای ترخیص سریعتر این کالاها ارایه و با اولویت قرار دادن این کالاها در گمرکات اجازه حمل یکسره در مبادی ورودی را جهت آسان سازی فرآیند ترخیص این کالاها فراهم کرده است و در حال حاضر به کمک سامانه جامع گمرکی کامیون های حامل کالاهای اساسی بدون معطلی به درب خروج گمرکات هدایت می شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا