بورسبورس اوراق

بورس محلی مناسب برای پس اندازهای اشخاص

الگوبرداری از سیر تحول در کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که بازار سرمایه می تواند مامن مناسبی برای پس اندازهای اشخاص باشد به طوریکه این افراد می توانند از طریق این صندوق ها با کمترین هزینه به تخصص سرمایه گذاری در بازار سرمایه دسترسی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، احمد کوچکی، مدیر دارایی و سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن در خصوص شرایط فعلی بازار گفت: امروز بورس به واسطه تحولات رخ داده در اقتصاد کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و شاهد این موضوع هستیم که افراد از اقشار مختلف و با تخصص های متفاوت وارد بازار سرمایه شده اند.

وی افزود: بازار سرمایه به واسطه تنوع ابزارهای مالی و پتانسیل قابل توجه می تواند بستر مطمئن برای سرمایه گذاری بلندمدت خانواده ها باشد، اما به کرّات مشاهده می شود که بسیاری از این اشخاص بدون کسب تجارب کافی و اطلاعات کامل از وضعیت سهام به امید کسب سودآوری سریع اقدام به معامله در بازار سهام می کنند که به نتیجه قابل قبولی نمی رسند.

همچنین بخوانید

کوچکی در ادامه با اشاره به اینکه بهترین پیشنهاد برای اشخاص غیرمتخصص در بازار سهام استفاده از ابزار سرمایه گذاری غیرمستقیم است گفت: افرادی که به تازگی وارد بورس می شوند نیاز به مشاوره و ابزارهایی دارند تا به وسیله آن بتوانند سود های با کیفیت بدست بیاورند.  یکی از بهترین این ابزارها، صندوق های مشترک سرمایه گذاری است. این صندوق ها با بهره مندی از نیروی متخصص و تمام وقت در این حوزه و به پشتوانه ابزارهای تحلیلی مختلف به نیابت از سرمایه گذاران در بازار سهام سرمایه گذاری می کنند.

وی تصریح کرد: این صندوق ها تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت داشته و براساس مکانیزم صدور و ابطال امکان نقدشوندگی مناسبی را برای سرمایه اشخاص فراهم می کنند و افراد با پدیده هایی مانند صف خرید و یا فروش مواجه نخواهند بود.

به گفته وی، افراد از طریق این صندوق ها می توانند با کمترین هزینه به تخصص سرمایه گذاری در بازار سرمایه دسترسی داشته باشند.

مدیر دارایی و سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن در تشریح سایر مزایای این قبیل صندوق ها گفت: از جمله مزیت های این صندوق ها دستیابی به ساختار مدیریت ریسک مناسب و توازن ریسک- بازده به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی سرمایه گذاری است. به بیان دیگر سبد سرمایه گذاری این صندوق ها می تواند متناسب با شرایط بازار تغییر کرده و لزوما در معرض همه نوسانات بازار نباشد.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به عملکرد کشورها توسعه یافته در زمینه سرمایه گذاری گفت: در اغلب کشورها بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری اشخاص در بستر بازار سرمایه رخ می دهد؛ اما عمده این سرمایه گذاری ها به جای تکیه بر عملکرد فردی مبتنی بر استفاده از خدمات صندوق های مشترک سرمایه گذاری است. افرادی که به صورت مستقیم در بازار سرمایه فعالیت دارند تا حد زیادی محدود به متخصصان و فعالان حوزه سرمایه گذاری است که تجربه و دانش لازم را به دست آورده اند.

وی افزود: بر خلاف این واقعیت که بازارهای توسعه یافته طی سال های طولانی به آن دست یافته اند، در بازار سرمایه ایران سرمایه گذاری اشخاص بیشتر متکی به حضور مستقیم و فردی در بازار بوده است.

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا