انرژی

آقای ترامپ! سوزن درد دارد

یکی بر سر شاخ بن می‌برید/ خداوند بستان نظر کرد و دید/ بگفتا که این شخص بد می‌کند/ نه بر من که بر نفس خود می‌کند. تحریم نفتی ایران دارد جواب عکس می‌دهد. عربستان هم توان جبران کسری نفت ایران را ندارد؛ بخصوص که حالا در قضیه خاشقجی هم اوضاع آل سعود از نظر حقوق شهروندی چندان مناسب نیست. امروز وزیر نفت ایران از عبارت جالبی استفاده کرد؛ «آمریکا شرایطی را به بازار نفت تحمیل می‌کند، درواقع سوزنی به خودشان می‌زنند و بعد آخ آخ می‌کنند و می‌گویند بیایید مشکل ما را حل کنید. باید به آن‌ها گفت لازم نیست به خودتان سوزن بزنید. تحریم‌ها را بردارید تا قیمت‌ها درست شود».

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن نامدار  زنگنه ـ وزیر نفت ایران  ـ از سفر روسیه که با هدف رایزنی برای کنترل تولید نفت صورت گرفت، برگشت و امروز در یک کنگره در تهران شرکت کرد. او گفت که ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با گردن کلفتی قیمت نفت را کاهش دهد. زنگنه با تاکید بر این‌که ترامپ می‌خواهد هر کاری دوست دارد انجام دهد، اظهار کرد: باید عکس‌العمل‌های بازار را بررسی کرد. بازار در حال حاضر ملتهب و به شدت نگران است و نگرانی بازار برای این روزها نیست، بلکه برای آینده است. کشورهای تولیدکننده نفت یکی از پس دیگری تحریم می‌شوند اما این شرایط تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند. آمریکا به کشورهای تولیدکننده نفت مانند ایران، ونزوئلا و روسیه هجوم می‌آورد و روسیه را برای تحریم سرمایه‌گذاری تهدید کرده است. این به معنی این است که بازار در سه سال آینده با کمبود مواجه خواهد شد.

زنگنه در حاشیه این مراسم همچنین به خبرنگار ایسنا گفت که «اکثر کارهایی که آمریکا در این زمینه باید انجام می‌داد، انجام داده است و کار زیادی نمانده که علیه ایران انجام دهد».

گفت‌وگوی زنگنه و وزیر انرژی روسیه درباره‌ی کاهش تولید نفت

از سوی دیگر، وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در دیدار با بیژن زنگنه، همتای ایرانی خود در مسکو، درباره توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک گفت‌وگو کرد. به گزارش رویترز، در این بیانیه بدون اشاره به جزئیات بیش‌تر آمده است وزیران ایران و روسیه درباره احتمال ساماندهی بیش‌تر تولید نفت، گفت‌وگو کردند.

توتال: تقاضا برای نفت کمتر و عرضه بالاتر می‌شود

در شرایطی که به دنبال ماجراجویی‌های ترامپ، قیمت نفت هر روز بالاتر می‌رود، مدیرعامل گروه نفت و گاز فرانسوی توتال پیش‌بینی کرده تقاضا برای نفت خام در سال ۲۰۱۹ کمتر و در مقابل، میزان عرضه بالاتر خواهد بود.  پاتریک پویانه در حاشیه کنفرانس CERA شرکت IHS  به خبرنگاران گفت: قیمت بالاتر نفت و رشد ارزش دلار آمریکا، روی تقاضا برای نفت تاثیر خواهد کذاشت. او همچنین مدعی شده قیمت نفت پس از اینکه زیرساخت خط لوله در آمریکا آماده شد، ممکن است کاهش پیدا کند و مسائل ژئوپلیتیکی بازارهای نفت را تحت فشار بیشتری قرار داده است.

پیشنهاد یک کارشناس برای دور زدن تحریم‌های نفتی

با نزدیک شدن موعد تحریم‌های نفتی ایران، راهکارهای مختلف مقابله با تحریم طی مذاکره بین ایران و اروپا درحال بررسی است؛ مذاکراتی که هرچند تاکنون جزئیات آن اعلام نشده اما به اعتقاد کارشناسان به‌نظر نتیجه‌بخش است و آینده نفت ایران آن‌طور که آمریکا آرزو می‌کند، نخواهد شد.

نرسی قربان – کارشناس ارشد حوزه انرژی – یکی از این راهکارها را خرید و فروش نفت ایران با یورو به‌جای دلار عنوان کرد. متن گفت‌وگوی ایسنا با این  کارشناس را  این‌جا بخوانید.

عرضه نفت در بورس، یک هفته قبل از شروع تحریم‌ها

بعد از حرف و حدیث‌های بسیار درباره عرضه نفت خام در بورس، در نهایت بورس انرژی امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که ششم آبان امسال، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌المللی بورس انرژی عرضه می‌شود.

بررسی درباره کارت سوخت ادامه دارد

در هفته‌های اخیر به دنبال افزایش مصرف و قاچاق سوخت در کشور، بحث احیای کارت سوخت بین دولت و مجلس مجددا مطرح شده است. آخرین واکنش نسبت به این موضوع از زبان وزیر نفت مطرح شد. امروز زنگنه در این مورد گفت: کارت سوخت امر پیچیده‌ای است و سهمیه‌بندی یکی از روش‌هایی است که فواید و مشکلاتی دارد. این موضوع در دولت در حال بررسی است تا ببینیم به چه تصمیمی می‌رسیم.

خوش‌گذرانی ارزی تمام شد

اخیرا بانک مرکزی لغو بندی از بخشنامه ارزی در مورد صادرکنندگان به عراق و هرات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است و براین اساس تاکید شده که تمامی صادرکنندگان موظف هستند درآمد صادراتی خود را مطابق با دستورالعمل و ضوابط اجرایی “رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات” به چرخه صادراتی برگردانند.

این بخشنامه متوجه صادرکنندگانی می‌شود که مقصد نهایی آنها کشورهای عراق و افغانستان است و تاکید شده که بعد از لغو این استثنا باید تمامی صادرکنندگان ارز خود را به چرخه اقتصادی برگردانند. در این حالت ارز آنها نیز باید با نرخ بازار ثانویه عرضه شود، نه با نرخ بازار آزاد یا هیچ مقصد دیگری.

سکه‌های پیش‌فروش را تحویل نگیرید قراردادش لغو می‌شود

خبر آخر این‌که پایان مهلت شش ماهه نزدیک است. دارندگان سکه‌های پیش‌فروش اگر در مهلت شش‌ماهه تعیین شده برای تحویل سکه‌ها به بانک مراجعه نکنند، بانک مرکزی تعهدی برای تحویل سکه ندارد و قرارداد لغو و مبلغ اولیه پرداخت شده از سوی ثبت‌نام کننده به وی پرداخت خواهد شد. برای مشاهده گزارش این‌جا کلیک کنید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا