بورسبورس اوراق

تلاش اوپک برای آرامش‌ بخشیدن به بازار شکننده نفت

در حالی که به زمان اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نزدیک می‌شویم، اوپک در تلاش برای اطمینان دادن به بازار برای عدم وقوع کسری عرضه می‌باشد. از طرف دیگر ایران نیز در حال اندیشیدن تدابیر جدید به منظور تداوم فروش نفت خود است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اوپک بر این باور است که بازار نفت در حال حاضر از سطح عرضه مناسب و وضعیت تعادلی برخوردار است اما در حالت شکننده‌ای قرار دارد.

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک که در کنفرانس انرژی هند در دهلی‌نو حضور دارد، اعلام کرد که با وجود افزایش نااطمینانی‌ها درباره شرایط بنیادین بازار از جمله وضعیت تقاضا و اقتصاد، اعضای اوپک و متحدینش از ظرفیت لازم به منظور پاسخگویی به تقاضای مشتریان در ماه‌های باقیمانده سال ۲۰۱۸ برخوردار می‌باشند.

ظرف ماه‌های اخیر قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی بازار مبنی بر عدم توانایی یا تمایل اعضای اوپک برای جبران اختلالات عرضه ایران و ونزوئلا، باعث رشد قیمت‌های جهانی نفت به بالاترین سطح ۴ سال اخیر شده است.

همچنین بخوانید

صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر بنا به برآورد پلاتس به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر معادل با ۱.۷ میلیون بشکه رسیده است که کاهش حدود ۲۲۰ هزار بشکه‌ای را نسبت به سطح صادرات ماه اوت نشان می‌دهد. با این حال رهگیری تمامی صادرات نفت ایران از طریق حرکات تانکرها قابل برآورد نیست و روش‌هایی همچون ترنسفر کشتی به کشتی و یا خاموش کردن ابزارهای شناسایی تانکرها باعث می‌شود تا ردیابی کامل میزان صادرات نفت ایران ممکن نباشد.

تولید نفت ایران نیز بنا به برآورد  منابع ثانویه اوپک معادل با ۳.۵ میلیون بشکه بوده است. با این حال بر طبق گزارشات ارسالی ایران به اوپک، تولید نفت کشور در ماه سپتامبر تنها با کاهش ۵۰ هزار بشکه‌ای به ۳.۷۶ میلیون بشکه رسیده است.

مقامات ایران قصد دارند تا به منظور دور زدن تحریم‌ها، با فعال کردن عرضه نفت در بورس به فعالان بخش خصوصی بپردازند به جای اینکه شرکت ملی نفت به صورت مستقل به فروش نفت به پالایشگاه‌ها بپردازد.

بنا به گفته علی کاردر رئیس شرکت ملی نفت، ظرف ۱۰ روز آینده این نهاد برنامه فروش یک میلیون بشکه نفت را دارد. میزان عرضه در لات‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای صورت خواهد پذیرفت و قیمت پایه با توجه به شرایط بازار، معادل با ۷۹.۱۵ دلار در هر بشکه خواهد بود.

قیمت نفت برنت امروز سه‌شنبه در بازارهای جهانی تا لحظه نگارش این گزارش با ۵۴ سنت کاهش به ۸۰.۲۴ دلار در هر بشکه رسیده است و قیمت نفت WTI آمریکا نیز با ۵۱ سنت کاهش، ۷۱.۲۷ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

کاهش تنش‌های ژئوپولتیک و همچنین سودگیری معامله‌گران از رشد اخیر قیمت نفت از جمله دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار امروز بوده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - صدرا خلف

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا