بورسبورس اوراق

«حفاری» خبر از سود تسعیر ارز داد/ «سپاها» از تعدیل منفی گفت

امروز در مقایسه با روزهای قبل٬ پیام‌های ناظران بورس و فرابورس از حجم کمتری برخوردار بود، به‌طوری‌که ۱۲ نماد متوقف، یک نماد تعلیق و هفت نماد بازگشایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار سهام کشور امروز فضای آرامتری را در مقایسه با روز قبل تجربه کرد. شاخص بورس تهران در روز جاری افزایشی دو هزار و ۲۳۳ واحدی داشت و به سطح ۱۸۲ هزار و ۸۳۴ واحد رسید. بیشترین تاثیر در این رشد را نمادهای «تاپیکو» و «پارس» داشتند. همزمان با این رویدادها٬ پیام های ناظران بورس و فرابورس نیز از حجم کمتری نسبت به روزهای قبل برخوردار بود و تعداد کمتری از نمادها متوقف یا بازگشایی شدند. در این روز «سپاها» خبر از تعدیل منفی داد و «حفاری» اعلام کرد که به موجب افزایش قیمت ارز و تسعیر آن با نرخ‌های فعلی، سود خوبی را نصیب سهامداران خود کرده است.

«سفار» سهام فروخت: نماد معاملاتی شرکت سیمان‌فارس‌ (سفار) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت درخصوص فروش سهام شرکت‌های بورسی متعلق به شرکت، متوقف شد. «سفار» گفته است که با توجه به رشد شاخص‌های بورس اوراق بهادار و براساس تکلیف مجمع عمومی عادی سالانه، شرکت اقدام به فروش سهام شرکت‌های بورسی خود جهت تأمین مالی بخشی از منابع مورد نیاز اجرای طرح سایت خرامه کرده است.

«سپاها» تعدیل منفی داد: نماد معاملاتی شرکت سیمان سپاهان (سپاها) به دلیل افشای اطلاعات درخصوص کاهش در مقدار تقاضای محصولات سیمانی و عدم تحقق کامل برنامه های صادرات کلینکر متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است که به دلیل عدم تحقق عوامل یاد شده٬ سود پیش‌بینی شده خود برای سال مالی جاری را از ۱۷ میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان به پنج میلیارد و ۷۱۲ میلیون تومان کاهش داده است.

همچنین بخوانید

«حفاری» از افزایش سود خبر داد: نماد معاملاتی شرکت حفاری شمال (حفاری) دیگر نمادی بود که امروز متوقف شد. این توقف در پی آن صورت گفت که شرکت درمورد خالص سود حاصل از تسعیر دارایی و بدهی‌های ارزی اطلاع‌رسانی کرد. به موجب این افشای اطلاعات٬ شرکت اعلام کرده است که براساس محاسبات انجام شده به میزان ۱۸۹ میلیون و ۳۱۱ هزار یورو دارایی ارزی دارد که از این طریق سود شرکت ۶۷۰ درصد نسبت سال قبل افزایش می‌یابد.

تعدیل مثبت قابل توجه در «هرمز»: شرکت فولاد هرمزگان جنوب خبر از تعدیل مثبت ۷۴ درصدی داد. سود خالص پیش‌بینی‌شده شرکت از حدود ۴۱۱ میلیارد تومان به ۷۱۴ میلیارد تومان افزایش یافت. دلایل این تعدیل مثبت عبارتند از: ۱- در نیمه نخست سال جاری: افزایش در نرخ فروش محصول اصلی در بازار داخل و صادرات که به دلیل افزایش تقاضا و افزایش قیمت‌های جهانی بوده، باعث افزایش درآمد عملیاتی شده است. ۲- در نیمه دوم سال جاری: با توجه به ابلاغیه دستورالعمل تنظیم بازار محصولات فولادی وزارت صنعت معدن و تجارت درخصوص تعیین قیمت‌های پایه و همچنین سقف رقابت قیمت فروش، مبلغ فروش داخلی افزایش یافته که از دلایل عمده این تعدیل است. ۳- افزایش در نرخ ارز با توجه به مصوبه دولت مبنی‌بر فروش ارز شرکت‌های فولادی در بازار ثانویه که اثر قابل توجهی بر سود دوره به خصوص در نیمه دوم سال جاری خواهد داشت. محاسبات فوق بدون در نظر گرفتن سود تسعیر ارز شش ماهه ابتدای سال لحاظ شده است و با توجه به اینکه شرکت در حال تهیه صورت‌های مالی میاندوره‌ای است، اطلاعات و تعدیلات ناشی از این موضوع تا پایان مهرماه از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی می‌شود.

«خمین» و افزایش نرخ: نماد معاملاتی (خیمن) متعلق به شرکت ایمن خودرو شرق به دلیل ارائه اطلاعات درمورد افزایش نرخ فروش محصولات در قرارداد شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است که با توجه به توافقات انجام شده با مشتریان اصلی شرکت (شرکت‌های ساپکو و سازه‌گستر سایپا) از ابتدای سال جاری تا تاریخ  ۳۱ تیر متناسب با افزایش نرخ ارز، نرخ‌های فروش شرکت مورد تعدیل قرار گرفته است که نتایج آن در صورت‌های مالی شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷ منعکس شده است.

سه نماد بورسی به مجمع رفتند: در پایان معاملات امروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی)، سرمایه‌گذاری خوارزمی (وخارزم) برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و خوراک دام پارس (غدام) به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده متوقف شدند.

خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمدامین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا