بورسبورس اوراق

دومین روز صعود بورس بعد از نوسان‌های منفی/ رشد شاخص آرام‌تر شد

شاخص کل در دومین روز صعود خود تا نزدیک ۱۸۴ هزار واحد بالا رفت و در نهایت در نقطه ۱۸۲ هزار و ۸۳۴ واحد ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از برگشت از ریزش‌های شدید اخیر٬ امروز بورس برای دومین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه داد٬ البته با سرعت و شیب کمتر نسبت به دیروز. شاخص کل بورس امروز با ۲۲۳۲.۹۶ واحد معادل ۱.۲۴ درصد رشد به سطح ۱۸۲ هزار و ۸۳۴.۳۴ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۲۸۸.۶۷ واحد معادل ۱.۰۱ درصد رشد٬ به رقم ۲۹ هزار و ۶.۳۱ واحد رسید. لازم به ذکر است که بیشترین ارتفاع امروز شاخص کل در سطح ۱۸۳ هزار و ۸۱۰.۵۶ واحد و در ساعت ۱۰:۵۵ دقیقه بود و پس از آن شروع به روند کاهشی کرد و در نهایت در نقطه ۱۸۲ هزار و ۸۳۴.۳۴ واحد ایستاد.

ارزش معاملات امروز بورس حدود ۱۱۸۴ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس حدود ۱۰۹۹ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس و فرابورس امروز حدود ۱۵۱۴ میلیارد تومان بود.

از خبرهای مهم امروز این بود که بالاخره نفت خام در بورس انرژی عرضه می‌شود؛ بر این اساس٬ نخستین محموله نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه ۷۹.۱۵ دلار در ششم آبان‌ امسال عرضه خواهد شد.

همچنین بخوانید

شاخص تحت تاثیر کدام نمادها قرار گرفت

شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲۴۳.۵۴ واحد٬ پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۸۱.۰۲ واحد٬ بانک ملت (وبملت) با ۱۵۲.۰۳ واحد٬ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۲۴.۵۱ واحد و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۱۱۵.۹۹ واحد رشد٬ بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند و بیشترین تاثیر منفی را شرکت‌های توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۶۹.۹۲ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۵۷.۸ واحد ریزش داشتند.

برترین گروه‌ها کدام بودند

امروز بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های فراورده‌های نفتی٬ شیمیایی٬ بانک‌ها٬ فلزات اساسی، کانه‌های فلزی٬ خودرو و سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص داشت.

کدام صنایع بیشترین بازده را داشتند

امروز ۲۹ صنعت بازده مثبت و هشت صنعت بازده منفی داشتند. گروه محصولات چوبی با تک‌سهم «چفیبر» با رشد پنج درصدی بیشترین بازده را نصیب سهامداران خود کرد. گروه استخراج نفت و گاز هم با تک‌سهم «حفاری» و بازده ۴.۹۸ درصدی در جایگاه دوم بیشترین بازده‌های امروز قرار گرفت. پس از آن گروه حمل و نقل به سرکردگی «حکشتی»٬ به طور متوسط بازده ۴.۶۸ درصدی نصیب سهامداران خود کرد؛ از این گروه امروز نمادهای «حسینا»٬ «حپترو» و «حآسا» منفی بودند. گروه محصولات کاغذی با بازده ۴.۶۱ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفت و هر سه سهم آن امروز مثبت بودند. گروه استخراج سایر معادن با تک‌سهم «کماسه» امروز ۴.۵۳ درصد بازده داشت. گروه خودرو و ساخت قطعات هم ۴.۱۳ درصد بازده داشت و از میان شرکت‌های این گروه «خرینگ»٬ «خزر»٬ «خکار»٬ «خموتور» و «ختراک» امروز منفی بودند؛ این روزها خودرویی‌ها به دلیل افزایش نرخ‌های احتمالی مورد توجه فعالان قرار گرفته‌اند. گروه خدمات فنی و مهندسی با بازده ۴.۰۸ درصد هفتمین گروه پربازده امروز بود که از دو شرکت این گروه٬ «رمپنا» مثبت و «رتکو» منفی معامله شدند.

در طرف دیگر طیف٬ صنایع محصولات غذایی (۰.۶۸ زیان)٬ سیمان٬ آهن و گچ (۰.۶۳ درصد زیان)٬ بیمه و صندوق بازنشستگی (۰.۵۸ درصد زیان)٬ کاشی و سرامیک (۰.۴۳ درصد زیان)٬ انبوه‌سازی و املاک (۰.۳۸ درصد زیان)٬ استخراج کانه‌های فلزی (۰.۱۶ درصد زیان)٬ انتشار٬ چاپ و تکثیر (۰.۱۲ درصد زیان) و دباغی و پرداخت چرم (۰.۰۷ درصد زیان) قرار داشتند که امروز برای سهامداران شرکت‌های زیرمجموعه خود زیان به جای گذاشتند.

پربازده‌ترین شرکت‌ها در معاملات امروز

شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) با بازده ۱۰.۲۴ درصدی امروز بیشترین بازده را در میان تمام سهام معامله شده داشت. پس از آن تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) با ۱۰.۲۳ درصد و صنایع آذرآب (فاذر) با ۱۰.۲۱ درصد بیشترین بازده معاملات امروز را به ثبت رساندند. اما آن سوی طیف٬ شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود (ثرود) با زیان ۲۰.۲۲ درصدی بدترین سهم مورد معامله امروز بود. «غمارگ»٬ «غپاک» و «کگاز» از جمله بیشترین منفی‌های امروز بازار بودند.

بیشترین تقاضای خرید و فروش برای کدام شرکت‌ها بود

بیشترین تقاضاهای خرید امروز مربوط به نمادهای «وبملت»٬ «داوه» که روز گذشته مورد عرضه اولیه قرار گرفت و «وتجارت» بود. بیشترین تقاضای فروش هم مربوط به نماد «سپاها» و سپس «غبشهر» و «ثمسکن» بود.

کوتاه از فرابورس

آیفکس امروز با ۳۲.۰۳ واحد (۱.۶ درصد) رشد٬ بر پله ۲۰۲۷.۵۵ واحد ایستاد. نمادهای ‌»زاگرس»٬ «هرمز»٬ «میدکو»، «ارفع»٬ «سمگا» و «شرانل» بیشترین تاثیر مثبت و نماد «شراز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند. امروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی فرابورس حدود ۴۱۵ میلیارد تومان بود.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - مروارید اسلامی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا