ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شما هم جزو قربانیان هک گسترده فیس‌بوک بوده‌اید؟

خیل عظیمی از کاربران فیس‌بوک بعد از حمله سایبری و هک ۳۰ میلیون نفری و سرقت اطلاعاتشان، از این شبکه اجتماعی درخواست کرده‌اند که به آن‌ها کمک کند و فیس‌بوک نیز در این باره بیانیه جدیدی صادر کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وب سایت هکرنیوز، با توجه به آنکه حدودا یک هفته پیش اخبار جدیدی منتشر شد که بار دیگر نشان‌دهنده حمله سایبری هکرها به حساب‌های کاربری بیش از ۳۰ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک بود، خیل عظیمی از کاربران این شبکه اجتماعی از این‌که مبادا خود نیز یکی از قربانیان این حمله سایبری و هک گسترده در فیس بوک بوده‌اند، ابراز نگرانی کردند.

تقریبا اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که شبکه‌اجتماعی فیس‌بوک درگیر بزرگ‌ترین رسوایی در طول تاریخ خود شد، چراکه اخبار بسیاری مبنی بر همکاری فیس‌بوک با یک موسسه تحقیقاتی به نام کمبریج آنالتیکا و افشای اطلاعات خصوصی خیل عظیمی از کاربران فیس‌بوکی منتشر شد. گزارش‌های منتشره نشان می‌داد که اطلاعات بیش از ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک در این همکاری به سرقت رفته و افشا شده است.

همچنین بخوانید

به نظر می‌رسد که کابوس ترسناک و سریال ادامه‌دار رسوایی‌های فیس‌بوک تمامی ندارد و باری دیگر در هفته‌های پیش گزارش‌هایی منتشر شد که این شرکت را وادار کرد به موضوع جدید دسترسی هکرها به اطلاعات بیش از ۳۰ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوکی اقرار و اعتراف کند.

بعد از آن، گزارش‌های دیگری هم رسید که نشان می‌داد این حمله سایبری بسیار گسترده‌تر از آنچه که فیس‌بوک اعلام کرده، بوده است و هکرها به اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون حساب کاربری دسترسی پیدا کرده‌اند.

فیس‌بوک در این بیانیه‌ای که بعد از آن صادر کرد، عنوان کرد که اطلاعات شخصی قربانیان این حمله سایبری از جمله محل سکونت، وضعیت تاهل، تاریخچه افراد جست‌وجوشده، آدرس پست الکترونیکی (ای‌میل) و هم‌چنین اطلاعات تماس و شماره تلفن آن‌ها در دسترس هکرها قرار گرفته بود و آن‌ها احتمالا از این اطلاعات موردنیاز خود سوءاستفاده کرده‌اند.

حالا در تازه‌ترین بیانیه خود، فیس‌بوک اعلام کرده است که اطلاعات به سرقت‌رفته کاربران فیس‌بوک توسط هکرها به سه دسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر است: ۱۵ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک تنها اطلاعاتی نظیر شماره تماس، آدرس پست الکترونیکی (ای‌میل)، شماره تلفن همراه خود را از دست داده‌اند و هکرها تنها به این نوع داده‌های آن‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند.

در ۱۴ میلیون نفر از کاربران دیگر نیز دسترسی بیش‌تری به هکرها داده شده است، به‌گونه‌ای که علاوه بر اطلاعات فوق، داده‌های خصوصی‌تری هم‌چون جنسیت، وضعیت تاهل، زبان، مذهب، محل سکونت، شغل و تحصیلات توسط هکرها به سرقت رفته است و در یک میلیون نفر از کاربران نیز هیچ‌گونه اطلاعاتی توسط هکرها به دست نیامده است.

فیس‌بوک در ادامه این بیانیه همچنین تاکید کرده است که کاربران سایر اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تحت مالکیت فیس‌بوک نظیر اینستاگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر تحت تاثیر این حمله سایبری گسترده قرار نگرفته‌اند و خاطرنشان کرده است که این کاربران باید خیالشان بابت امنیت اطلاعات‌شان آسوده باشد.

در آخر نیز در پاسخ به آن دسته از کاربرانی که بارها در فضای مجازی پرسیده بودند که از کجا متوجه شوند آن‌ها نیز جزو قربانیان این حمله سایبری و هک گسترده بوده‌اند یا خیر، عنوان کرده است کاربران بدین منظور به قسمت help center فیس بوک مراجعه کنند و در این باره از آن‌ها سوال پرسیده و کمک بخواهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا