بورسبورس اوراق

دستیابی به شاخص ۲۵۰ هزار واحدی در چشم انداز یک ساله

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دستیابی به شاخص ۲۵۰ هزار واحدی بورس در چشم انداز یک ساله قابل تحقق است، گفت: ارزش گذاری شرکت های بورسی بر مبنای دلار هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹هزار تومانی انجام شده، بنابراین کاهش کنونی نرخ ارز تاثیر منفی بر آنها ندارد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از ایرنا، مهدی طحانی، کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل موثر در نوسان شدید شاخص بورس در روزهای گذشته گفت: یکی از علت های اصلی کاهش شاخص، کسب بازدهی بالا توسط بسیاری از سرمایه گذارانی در ماه های گذشته بود، زیرا آنها توانسته بودند بازدهی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی را کسب کنند، بنابراین با رخ دادن یک تکان و فشار منفی کوچک ترجیح دادند با حفظ سود از چرخه سهامداری خارج شوند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عامل دیگر افت شاخص، تحلیل اشتباه سهامداران تازه وارد از تاثیر کاهش نرخ برابری دلار به ریال بود، اضافه کرد: بسیاری از افرادی که در هفته‌های اخیر وارد بورس شده بودند با بازار سرمایه و تحلیل و ارزیابی شرکت ها آشنایی کاملی نداشتند بنابراین با کاهش نرخ دلار از ۱۹ هزار به حدود ۱۴ یا ۱۵ هزار تومان اینگونه تصور کردند که سودآوری شرکتهای بورسی کاهش یافته و از ارزش آنها کاسته خواهد شد.
وی تصریح کرد: اما واقعیت این است که ارزش گذاری شرکت های فعال در بورس بر مبنای دلار هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومانی انجام شده، بنابراین کاهش نرخ دلار در روزهای گذشته نمی تواند تاثیر منفی بر ارزش آنها داشته باشد.
طحانی عامل دیگر افت شاخص بورس را تزلزل در بازارهای جهانی دانست و ادامه داد: بی ثباتی در بازارهای جهانی سبب ریزش در بورس های آمریکا و اروپا شد و همچنین کاهش اندک نرخ نفت نیز به این تزلزل اقتصادی دامن زد.
نقش رفتار هیجانی در افت شاخص
این کارشناس بازار سرمایه به شکل گیری فضای هیجانی و تاثیر آن در افت شاخص اشاره کرد و گفت: هیجان زدگی نقش زیادی در افت شاخص داشت.
وی ادامه داد: در هفته های اخیر شاهد حرکت توده وار و غیر تحلیلی در بورس بوده ایم، به عنوان مثال همه صنایع یک باره مثبت و یا یک باره منفی می شوند، این در حالی است که بین بسیاری از این صنایع هیچ همبستگی مثبتی وجود ندارد.
طحانی اظهار داشت: در روزهای اخیر یا صف فروش و یا صرف خرید وجود داشته و حد وسط کمتر به چشم خورده است که ریشه آن به رفتار هیجانی در بازار سرمایه باز می‌گردد.
وی با بیان اینکه ۲ نوع «پول هیجان زده» در بورس وارد شده است، گفت: پول اول متعلق به تازه واردانی است که بدون شناخت وارد بورس شده اند، اما پول دوم مربوط به کسانی است که از کارگزاری‌ها، اعتبار (منابع مالی) گرفته‌اند که این گروه با افت شاخص از ترس کاهش سود و افزایش هزینه های اخذ اعتبار، اقدام به فروش می کنند.
کاهش جذابیت ارز و رشد بازدهی بورس
این کارشناس بازار سرمایه درباره چشم اندازه بازار سرمایه نیز گفت: در میان مدت و بلندمدت، بورس به رشد خود ادامه خواهد داد اما مانند سابق شاهد رشد شتابان نخواهیم بود.
وی به کاهش جذابیت بازار ارز و طلا اشاره کرد و گفت: چشم انداز رشد دلار و سکه از بین رفته و بازار آنها آرام شده است.
طحانی ادامه داد: حدود ۲.۵ میلیون سکه پیش فروش در اواخر مهر و اوایل آبان در بازار عرضه خواهند شد که می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.
وی به نقدینگی سرگردان در جامعه اشاره کرد و گفت: این حجم از نقدینگی بعید است که با توجه به چشم انداز رشد تورم به سراغ بانک ها برود، بنابراین بازار سرمایه همچنان می‌تواند برای سرمایه گذاری جذاب باشد.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: تا ۱۳ آبان که بحث تحریم های جدید آمریکا مطرح هست، شاهد بازار نوسانی در بورس خواهیم بود اما هر چقدر از این روز فاصله بگیریم و نحوه تعامل اقتصادی ایران با سایر کشورها شفاف‌تر شود، بورس به ثبات بیشتری دست خواهد یافت.
طحانی تصریح کرد: با چشم انداز یک ساله می‌توان رشد خوبی را برای بورس تصور کرد بر این اساس پیش بینی می شود که تا انتهای شهریور ۹۸ شاخص بورس به رقم ۲۵۰ هزار واحدی رسیده و بازدهی حدود ۴۰ درصدی را ثبت کند.
وی ادامه داد: بورس از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۰ درصد بازدهی داشته است، بنابراین از این پس با آرامش بیشتری به مسیر خود ادامه خواهد داد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها نیز گفت: گزارش های ۶ ماهه شرکت‌ها به نظر می‌رسد گزارش‌های مثبت و خوبی باشند و شرکت ها توانسته باشند به علت بهای تمام شده پایین و نرخ فروش بالا سود خوبی را کسب کرده باشند.
طحانی ادامه داد: البته باید توجه داشت که مهمتر از گزارش ۶ ماهه، بحث گزارش های ۹ ماهه تعیین کننده خواهد بود که در آنها عملکرد شرکت ها در مواجهه با شرایط جدید، بهتر مشخص خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا