بین الملل

کسری بودجه آمریکا به بالاترین سطح ۶ سال اخیر رسید

درحالی‌که قانون کاهش مالیاتی جمهوری‌خواهان درآمدهای دولت را کاهش داده است و هزینه‌کردها با رشد بدهی عمومی افزایش یافته است، کسری بودجه آمریکا در سال مالی ۲۰۱۸ به ۷۷۹ میلیارد دلار رسید.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، طبق داده‌هایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده است، درحالی‌که قانون کاهش مالیاتی جمهوری‌خواهان درآمدهای دولت را کاهش داده است و هزینه‌کردها با رشد بدهی عمومی افزایش یافته است، کسری بودجه آمریکا در سال مالی ۲۰۱۸ به ۷۷۹ میلیارد دلار رسید که بیشترین میزان آن ۱ ز ۲۰۱۲ تا کنون است.

هزینه‌کردهای دولت جدید هم در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر، که اولین سال کامل تحت ریاست‌جمهوری ترامپ است، کسری فدرال را افزایش داده و آن را به بیشترین مقدار خود در ۶ سال اخیر رسانده است.

اقتصاددانان عموما بر این باورند که قانون کاهش مالیات شرکت‌ها و افراد که در کنگره‌ای که رهبری آن را جمهوری‌خواهان به عهده دارند تصویب شده است و افزایش هزینه‌کردهای دولت که در اوایل فوریه تصویب شد، مسئول بیشتر شدن کسری بودجه هستند.

کسری بودجه آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر در حالی به ۷۷۹ میلیارد دلار رسید که این میزان ۱۱۳ میلیارد دلار یا ۱۷ درصد نسبت به سال مالی گذشته جهش کرده است. به این ترتیب کسری بودجه به ۳.۹ درصد تولید ناخالص ملی آمریکا رسیده است.

یکی از دلایل عمده افزایش کسری بودجه بالا رفتن نرخ بهره و افزایش پرداخت‌ها برای وام‌هاییست که دولت دریافت کرده است. در طول سال گذشته برای جبران رشد کم درآمدهای مالیاتی، وام‌گیری افزایش یافته است.همچنین هزینه‌کردهای نظامی هم بیشتر شده است.

ترامپ هفته گذشته از افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو انتقاد کرد و گفت بانک مرکزی دیوانه شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا