انرژی

افزایش قیمت نفت تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا

قیمت نفت روز سه‌شنبه با نگرانی بازار نسبت به افت صادرات ایران در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران در نوامبر، افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در دسامبر ۹ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۸۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ماه نوامبر با پنج سنت افزایش، به ۷۱.۸۳ دلار در هر بشکه رسید.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، ایران در دو هفته اول اکتبر ۱.۳۳ میلیون بشکه در روز نفت به چندین کشور از جمله هند و چین صادر کرده است. با نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز گذشته اظهار کرد: این کشور متعهد است تقاضای رو به رشد هند برای نفت را تامین کند و به عنوان یک جاذب شوک برای اختلالات عرضه در بازار نفت عمل کرده است. با این حال عربستان سعودی با فشار سیاسی فزاینده‌ای بر سر ناپدید شدن جمال خاشقجی خبرنگار منتقد مواجه است.

همچنین بخوانید

دونالد ترامپ، شنبه هفته جاری گفت: اگر معلوم شود خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است، عربستان سعودی با مجازات شدیدی روبرو خواهد شد. به‌دنبال تهدید ترامپ، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، با اشاره به نقش تاثیرگذار خود در اقتصاد جهانی، هشدار داد با اقدام بزرگ‌تری واکنش نشان خواهد داد.

ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را برای دیدار با ملک سلمان به عربستان سعودی فرستاده است.

اما تحلیلگران شرکت مشاوره “استراتاس ادوایزرز” در یاداشتی نوشتند: در حال حاضر به نظر می‌رسد نگرانی‌ها نسبت به ناپدید شدن یک خبرنگار سعودی به فضای سیاسی محدود شده است، اما قیمت وست تگزاس اینترمدیت ممکن است در نیمه دوم هفته در صورت افزایش ذخایر نفت آمریکا، کاهش پیدا کند.

طبق نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی می‌شود آمار نشان دهد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۲ اکتبر، برای چهارمین هفته متوالی به میزان حدود ۱.۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است.

گزارش موسسه امریکن پترولیوم روز سه‌شنبه و گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بعد از ظهر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا