بورسبورس اوراق

عرضه طلای سیاه در بورس انرژی از ششم آبان / وعده‌ها یک قدم به عمل نزدیک شد

نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه ۷۹.۱۵ دلار در ساعت ۱۴روز ششم آبان ‌ماه ۱۳۹۷ عرضه خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بورس انرژی طبق اطلاعیه‌ای از عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌المللی این بازار (ششم آبان) خبر داد. به اعتقاد کارشناسان، انتظار می‌رود عرضه نفت خام در فضای رقابتی بورس انرژی به کشف قیمت مناسب و شفافیت بیشتر منجر شود.

گفتنی است، حداکثر حجم این عرضه، یک میلیون بشکه و حداقل ۳۵ هزار بشکه در روز است و همه خریداران نفت می‌توانند در داد و ستد آن شرکت کنند. نحوه فروش نفت در بورس انرژی ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است. تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر) به صورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله انجام می‌شود. خریدار باید بخش ارزی را ظرف مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری، به ترتیب مورد تائید شرکت ملی نفت که در اطلاعیه عرضه اعلام خواهد شد، واریز و تسویه کند.

همچنین بخوانید

شایان ذکر است، تحویل نفت‌خام به خریداران در محموله‌های حداقل پنج هزار تنی (معادل حدود ۳۵ هزار بشکه استاندارد) قابل انجام است و البته، خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به خرید محموله‌های بزرگتر اقدام کنند.

خریداران بر اساس قیمت پایه اعلامی شرکت ملی نفت ایران که بر اساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل این شرکت خواهد بود، بر روی قیمت نفت‌خام رقابت می‌کنند که انتظار می‌رود ایجاد چنین فضای رقابتی منجر به کشف قیمت مناسب و شفاف شود.

بنابر اطلاعیه منتشر شده در سایت بورس انرژی، سررسید تحویل کالا در این معامله هفتم آذر است و امکان انجام معاملات قرارداد سلف موازی استاندارد برای آن وجود ندارد.

عرضه نفت در بورس انرژی که از ششم آبان ماه آغاز می‌شود تا ۱۳ آبان ادامه دارد و پس از جمع‌بندی و ارزیابی مجدد تصمیم نهایی اعلام می شود.

منبع
اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا