بانک و بیمهبیمه

عملکرد شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای قابل تحسین است

وقتی رییس کل بیمه مرکزی در نخستین نشست خبری خود از ضرورت افزایش سهم شرکت های خصوصی از بازار بیمه کشور سخن گفت فعالان این حوزه در تحلیل های خود از رونق بازار بیمه کشور سخن گفتند. غلامرضا سلیمانی اعتقاد دارد سهم صنعت بیمه از اقتصاد کلان کشور شایسته نام و آوازه و قدمت این صنعت مادر نیست و باید به روش های گوناگونی بازار صنعت کشور را گسترش داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بی تردید سهم بیشتر از تولید ناخالص ملی و موفقیت در جذب نقدینگی بازیگران صنعت بیمه را به نقش آفرینان مهمتری در حوزه اقتصادی کشور مبدل خواهد کرد و بیمه مرکزی در سیاستگذاری های جدید خود تلاش می کند تا با اتخاذ تدابیر ویژه ای در خصوص جذب سرمایه گذار، شیوه های سرمایه گذاری و تقویت بخش خصوصی به تمامی اهداف برنامه ششم توسعه دست پیدا کند.

آنچه در پی می آید تشریح آمار عملکرد صنعت بیمه در شش ماهه نخست سال جاری است که نسبت به دوره های گذشته ویژگی های مثبت و قابل توجهی را نشان می دهد.

 – عملکرد صنعت بیمه در شش ماهه نخست سال در قیاس با مدت زمان مشابه چه ویژگی های دارد و تا چه اندازه از عملکرد صنعت بیمه رضایت دارید؟

 حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲۵,۴ درصد افزایش نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته به حدود ۱۸۳.۳ هزارمیلیارد ریال رسیده که نکته قابل توجه و مثبت آن این است که تنها ۳۲ درصد حق بیمه های تولیدی توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شده و بقیه آن سهم شرکت های بیمه خصوصی است.ما تلاش می کنیم که سهم شرکت های خصوصی رشد بیشتری پیدا کند چون به خصوصی سازی و جذب سهامداران بخش خصوصی اعتقاد داریم. 

        اگر شرکت های خصوصی این قابلیت و ظرفیت را داشته باشند که سهم بیشتری از بازار بیمه را در اختیار بگیرند آیا نهاد ناظر از آنان حمایت خواهد کرد؟

من بارها به این نکته اشاره کرده ام که شرکت های بیمه خصوصی باید با قدرت بیشتری در بازار حضور پیدا کنند و ریسک ها را در اختیار بگیرند و پوشش لازم را انجام بدهند. به هر حال با توجه به توانگری مالی شرکت ها این سهم بازار تقسیم می شود. در شش ماه نخست سال تنها سهم ۸ شرکت‌ بیمه به ترتیب: ایران ۳۲,۳ %، آسیا ۱۱.۳ %، دانا ۷.۵ %، البرز ۶ %، پارسیان ۵.۴ %، پاسارگاد ۵.۲ %،  کوثر ۴,۶ % و معلم ۴.۴ % (هر یک با سهم بالاتر از ۳ درصد) در مجموع بیش از سه چهارم (۷۶.۶ درصد) از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۳,۳ درصد مابقی حق بیمه، توسط ۱۹ شرکت بیمه دیگر تولید شده وتعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با ۸.۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالغ بر ۳۰.۱ میلیون فقره بود.

بنابراین شرکت های بیمه خصوصی باید تلاش خود را بیشتر کنند و با افزایش سرمایه و ذخیره گیری مناسب به نقش آفرینی اساسی تری در بازار این صنعت فکر کنند.

–        ترکیب سبد بیمه ای با استانداردهای جهانی تا چه اندازه همخوانی دارد و آیا از سهم بیمه زندگی رضایت دارید؟

از این میزان ۳۶,۳ درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص دارد و۲۰,۹ درصد از حق بیمه های تولیدی مرتبط با بیمه درمان است وسهم بیمه زندگی نیز به ۱۴.۸ درصد از پورتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. قطعا این میزان برای ما چندان قابل قبول نیست و باید تحولی اساسی در این حوزه صورت بگیرد. من فرهنگسازی و آموزش را راهکار اصلی افزایش ضریب نفوذ بیمه های زندگی در جامعه می دانم و اگر همگان با ظرفیت ها و مزایای بیمه نامه های زندگی آشنا شوند در سطح رفاه و امنیت خاطر جامعه تحولات بزرگی را شاهد خواهیم بود.

        عملکرد شرکت های بیمه در بخش پرداخت خسارات چگونه بوده است؟

ماموریت اصلی صنعت بیمه، پرداخت خسارات وارده بر بیمه گذاران است که خوشبختانه با جدیت و سرعت قابل قبولی در حال انجام است.شرکت‌های بیمه  در این بازه زمانی در حدود ۱۰۸,۷ هزارمیلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۶ ماهه اول سال قبل، معادل ۲۳,۲ درصد رشد نشان می‌دهد. ۶۶.۶ درصد از خسارتهای بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شد که جایگاه ویژه و اهمیت شرکت های خصوصی بیمه ای را نشان می دهد.

شرکت های بیمه نزدیک ۲۶ میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱,۲ درصد افزایش داشته که از این میزان۳۶.۹  درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد ،۳۶,۹ درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت و سهم بیمه زندگیهم  به۸,۹ درصد از خسارت‌های پرداختی در بازار بیمه رسید. 

        این خسارت ها در قیاس با حق بیمه های دریافتی تناسب دارد یا برخی شرکت های بیمه ای متضرر شده اند؟

 ببینید. مطابق تعاریف بیمه ای نسبت خسارت عبارت از: حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارتهای معوق، ذخایر حق‌بیمه، هزینه کارمزد شبکه فروش و هزینه های اداری- عمومی دخالت داده نمی شود. به همین خاطر بررسی آمار عملکرد شرکتها و رشته های بیمه از حیث "نسبت خسارت" در این مدت نمی تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آنها را مشخص کند و فعالیت واقعی صنعت بیمه را نشان بدهد چرا که با گذشت تنها ۶  ماه از سال، دریافت کامل حق بیمه های مربوط به برخی از بیمه نامه های صادره در این مدت انجام نگرفته و تا پایان سال وصول خواهند شد.

– در صورت امکان جزییات خسارات پرداختی را اعلام کنید؟

نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت ۵۹,۳ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱/۱ واحد کاهش نشان ‌داد.

نسبت خسارت ۹ شرکت بیمه: دی ۴۲۵,۴ %، میهن ۹۳.۳ %، دانا۷۳.۱ %، رازی ۶۷.۸%، امید ۶۷.۴%، البرز ۶۴.۷ %، ایران ۶۱.۳ %، سینا ۶۰.۲% و پارسیان ۶۰.۱% بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است.

پس از شرکت های یادشده، نسبت خسارت شرکت بیمه آسماری با ۵۹,۲% در سطح بازار بیمه (با ۵۹.۳%) و نسبت خسارت سایر شرکتهای بیمه به مراتب پایین تر از نسبت خسارت بازار بوده است.

دو رشته‌ بیمه اعتبار و درمان (به ترتیب با ۱۷۹,۷ و ۱۰۴.۹ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از آن، نسبت خسارت بیمه شخص ثالث و مازاد با ۶۰.۳ درصد، کمی نزدیک به سطح بازار بیمه (با ۵۹.۳درصد) بوده و نسبت خسارت سایر رشته های بیمه به مراتب پایین تر از نسبت خسارت بازار بوده است.

– با این آمارها وضعیت آینده صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می کنید؟

 تحرک بیشتر در صنعت بیمه یک ضرورت آشکار است و تمامی صاحبنظران، فعالان و مدیران و شبکه فروش باید با تلاش بیشتر و تکیه بر ابتکار و نوآوری به تقویت بازار صنعت بیمه کمک کنند.با برنامه هایی که به طور جدی دنبال می کنیم امیدوارم در دوره زمانی بعدی جهش قابل توجهی در عملکرد صنعت بیمه صورت بگیرد و چتر آرامش و امنیت بیمه ای در کشور گسترده تر شود.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا