انرژی

جزئیات عرضه نفت خام در بورس مشخص شد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از عرضه نفت خام در بورس در ششم آبان ماه خبر داد و افزود: حداقل حجم قابل خرید ۳۵ هزار بشکه است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی کاردر در چهارمین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان اینکه حرکت از حاکمیت به سمت کارفرمایی، تغییر ساختار کارفرمایی و برون سپاری و خصوصی‌سازی از رویکردهای محوری شرکت ملی نفت ایران است،‌ گفت: برای توسعه سه میدان با شرکت‌های خارجی در حال مذاکره هستیم تا ظرف دو هفته آینده در مورد انعقاد قرارداد IPC خبرهایی خواهیم داشت.

به گفته وی قرارداد با کنسرسیوم پرگس برای توسعه میدان کرنج نهایی شده است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه در مورد استراتژی‌ها و بسترهای قانونی این شرکت توضیح داد: یکی از استراتژی‌ها تحول رویکرد اجرای پروژه‌های بالادستی از هزینه‌محور به سمت میدان‌محور است که این استراتژی طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و مصوبات هیات وزیران در خصوص قراردادهای بالادستی دنبال می‌شود. استراتژی بعدی برون سپاری بخش میان‌دست و پایین‌دست به بخش خصوصی طبق قوانین بالادستی از جمله قانون برنامه و قانون رفع موانع تولید است.

کاردر با بیان اینکه جمع‌آوری گازهای مشعل طبق ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور از دیگر استراتژی‌های شرکت ملی نفت است،‌ گفت: نگه داشت و افزایش تولید نفت،‌ عرضه نفت خام در بورس و استفاده از اوراق بدهی جهت پرداخت بدهی‌ها به ترتیب طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و قانون برنامه ششم توسعه کشور از دیگر استراتژی‌های شرکت ملی نفت است.

وی در ادامه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، اظهارکرد: اطلاعیه‌ عرضه در ۲۳ مهرماه منتشر شد و عرضه در ششم آبان ماه صورت می‌گیرد. میزان عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سبک در رینگ بین‌المللی بورس انرژی است. تسویه معامله به صورت ۲۰ درصد ریالی (نقدی) و ۸۰ درصد ارزی ( اعتباری) است و قیمت پایه براساس قیمت‌های معاملاتی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در اطلاعیه عرضه اعلام شده و متقاضیان روی قیمت نفت خام رقابت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: قیمت نهایی فروش، براساس نوسان قیمت نفت خام تا زمان تحریم تعدیل شده و مبنای تسویه قرار می‌گیرد. برای بخش ۸۰ درصد ارزی اعتباری خریدار باید ضمانتنامه‌ ریالی معادل ۱۲۵ درصد بخش ارزی ارائه کند که پس از تسویه کامل آزاد می‌شود. حداقل حجم قابل خرید ۳۵ هزار بشکه بوده و شرط شرکت در معامله صرفا پرداخت معادل ریالی ۱۰ درصد ارزش سفارش به صورت نقدی قبل از شروع عرضه است.

برگزاری هشت مناقصه بر اجرای طرح‌های نگه داشت

کاردر با تاکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای به توسعه صنعت نفت ایران وارد شود، اظهار کرد: در اجرای طرح‌های نگه داشت و افزایش توان تولید میادین نفتی تاکنون هشت مناقصه برگزار، یک قرارداد منعقد و اسناد دیگر طرح‌ها نهایی شده است.

وی افزود: بحث تامین منابع طرح‌ها هم نهایی شده و با همکاری بورس مدل اوراق منفعت را طراحی کردیم که ظرف دو تا سه هفته آینده در بازار بورس عرضه می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا