بورسفرابورس

۷ ماه گذشت فقط ۲ عرضه اولیه در بورس محقق شد

قرار بر این بود که در سال ۱۳۹۷ شرکت بورس هر ماه بخشی از سهام یک شرکت جدید را عرضه اولیه کند؛ امروز با گذشت هفت ماه فقط دو شرکت عرضه شده و این یعنی این رکن بازار سرمایه تاکنون در این مورد خاص به حدود ۱۶ درصد از برنامه‌اش دست یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شرکت بورس اوراق بهادار در اواخر سال ۱۳۹۶ اعلام کرده که در سال ۱۳۹۷، بخشی از سهام ۱۲ شرکت در بورس عرضه می‌شود. مسئولان این رکن بازار سرمایه در مقطعی حتی از آماده بودن ۴۰ شرکت برای عرضه در بورس خبر داده بودند اما در حال حاضر با گذشت حدود هفت ماه از سال فقط دو شرکت عرضه اولیه شده است.

اواخر پارسال بود که بورس تهران اعلام کرد “قسمتی از سهم شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش با نماد «سپ» وارد بورس می‌شود”، اما در آن زمان به علت آنچه مشکلاتی در گزارش‌دهی این شرکت عنوان شد، از عرضه اولیه این شرکت جلوگیری شد.

همچنین بخوانید

اما در خرداد ماه امسال بار دیگر شرکت بورس اعلام کرد “تعداد ۱۸۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود”.

پیش از این نیز معاون بورس تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره علت تعلل شرکت بورس در عرضه‌های اولیه گفته بود که “برای ورود یک شرکت جدید به بورس وضعیت کلی بازار در نظر گرفته می‌شود، چراکه این خواسته بازار و خواسته سهامدار عمده است”.

در تیر ماه گذشته نیز پنج درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس در بورس تهران عرضه اولیه شد. این واگذاری شامل ۳۰۰ میلیون سهم “پارس” بود که محدوده سفارش خرید بین ۲۲۸۰ تا ۲۴۰۰ تومان و سهمیه هر کد برای حقیقی و حقوقی ۴۰۰۰ سهم تعیین شد.

روز گذشته قرار بر این بود که بخشی از سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (زپارس) برای اولین بار در بورس عرضه شود اما ساعت ۹ صبح با باز شدن معاملات در پیام ناظر اطلایه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه “به دلیل محدودیت‌های فنی، عرضه اولیه سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس در روز جاری انجام نخواهد شد”.

آخرین خبرها حاکی از این است که فردا بخشی از سهام این شرکت در بورس عرضه می‌شود.

اما در هر حال با گذشت هفت ماه از سال ۱۳۹۷ تا امروز تنها دو شرکت بورسی شده‌اند، در حالی که قرار بود ۱۲ شرکت عرضه شوند. در نتیجه با اینکه سال از نیمه گذشته شرکت بورس اوراق بهادار فقط به ۱۶ درصد برنامه خود را در مورد عرضه‌های اولیه پیش برده است.

باید دید علی صحرایی، مدیر عامل جدید این رکن بازار سرمایه در ادامه چه اقداماتی را پیش‌بینی کرده تا برنامه‌های شرکت بورس طبق روال پیش رود.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا