انرژی

سدهای کشور تشنه‌اند

سال آبی جدید در حالی از ابتدای مهرماه آغاز شده است که از میان ۱۷۸ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی، ۱۰۴ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ملاصدرا، سفیدرود و دوستی کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

به‌ گزارش ایسنا، در حال حاضر میزان ذخایر سدهای ایران به ۱۹.۳۰ میلیارد مترمکعب رسیده که این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهشی ۱۴ درصدی آب ذخیره شده در سدهای کشور را نشان می‌دهد. در این بین ورودی آب به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که درمقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر خروجی از این سازه‌های آبی نیز نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد کمتر شده و هم اکنون به طور میانگین ۶۱ درصد مخازن سدهای یاد شده خالی است.

در حال حاضر از میان ۱۷۷ سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز اصلی، ۱۰۴ سد بزرگ از جمله سدهای زاینده‌رود، ساوه، کوثر، دوستی، سفیدرود، ارس و ملاصدرا هم کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند. کاهش ارتفاع و ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه برق‌آبی موجب شده تا این مراکز نیز با کاهش تولید انرژی روبه‌رو شوند، به‌طوری که انرژی تولیدی ۵۳ نیروگاه‌ برق‌آبی کشور از ابتدای امسال تا ۲۰ مهرماه به حدود ۶۸۰۸ گیگاوات ساعت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) نیز به ۵۸۹ میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی ۶۹ درصد مخازن این سدها خالی است. بررسی این اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که کاهش بی‌سابقه بارش‌ها در سال گذشته موجب شده تا حجم مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته باشد.

با وجود بارندگی‌های مناسب روزهای آغازین مهرماه ورودی به سدهای پنجگانه استان تهران در سال آبی جدید به ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

این در شرایطی است که براساس آخرین آمار از وضعیت بارندگی تجمعی حوزه‌های آبریز درجه ۱، در حال حاضر وضعیت بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد کاهش داشته، این در شرایطی است که در ماه‌های گذشته شاهد کاهش بیش از ۲۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال قبل بودیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا