صنعت، معدن، تجارت

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم حتمی است/ذخایر مکفی کالاهای اساسی

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید حتما افزایش می یابد، گفت: ذخایر کالاهای اساسی کافی است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی محمود حجتی امروز در حاشیه جلسه صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید چند درصد افزایش خواهد یافت، اظهار داشت:نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید حتما افزایش خواهد یافت، اما تا زمان اعلام نهایی از سوی شورای اقتصاد، ما  نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت نرخ تضمینی محصولات کشاورزی نیز اضافه کرد: ما قبل از آغاز فصل کشت، پیشنهادات خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده ایم و به طور مرتب در حال پیگیری این موضوع هستیم تا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی هر چه زودتر اعلام شود.

به گفته این عضو کابینه ؛ با توجه به قانون جدید عرضه برخی محصولات کشاورزی مانند  جو وذرت در بورس کالا، انتظار می‌رود که این روش‌ درباره سایر محصولات هم به کار گرفته شود.

وی درباره آخرین وضعیت ذخایر کالاهای اساسی و نگرانی های موجود در این زمینه، تصریح کرد: در این زمینه  جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد؛ چرا که به میزان کافی کالا وارد کشور شده و در زمینه برخی محصولات از جمله گندم و شکر هم در طول سال نیاز به واردات نداریم.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چرا با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهای وارداتی مانند برنج و گوشت همچنان شاهد افزایش قیمت این کالاها در بازار هستیم، گفت: افزایش قیمت یک موضوع است و فروش خارج از شبکه رسمی، موضوعی دیگر است.به عنوان مثال، برنج خارجی سال گذشته با ارز ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان وارد می‌شد در حالیکه هم اکنون این کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، بنابراین با افزایش قیمت مواجه می شود ضمن اینکه برنج خارجی در بازار با نرخی معادل قیمت سازمان حمایت، عرضه می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه با توجه به تلاش‌های صورت گرفته سم، کود، بذر، ماشین‌آلات و سایر نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان تأمین شده است، اظهارداشت: مشکلی در این حوزه نداریم.

حجتی افزود: البته با توجه به مشکلات اخیر حمل و نقل کامیون‌داران،  توزیع کود شیمیایی با اختلالاتی مواجه شد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا