بورسبورس کالا

نقش چندگانه بورس کالا در ساماندهی بازار کالای کشور

 

 

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که با گذشت ۱۱ سال از عمر بورس کالا در ایران و مروری بر نتایج اقدامات این بورس در بازار کالای کشور، می توان سهم مهمی از توسعه صنایع کشور در بخش فولاد و پتروشیمی را به اصلاحات این بورس در فروش شرکت ها و واقعی شدن قیمت ها نسبت داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،علی اسلامی بیدگلی، گفت: از ابتدایی ترین مزیت های بورس کالا در جریان معاملات کالاها می توان به کاهش ریسک معاملات به ویژه در زمینه تسویه وجوه و استانداردسازی و کیفیت کالاها نام برد که این امر پیش از راه اندازی بورس کالا از دغدغه های مهم معامله گران کالایی به شمار می رفت.

وی در ادامه بیان کرد: واقعی شدن قیمت ها در تقابل عرضه و تقاضا، رونق کسب و کار، فراهم شدن زمینه رشد تولید، کاهش رانت و ایجاد شفافیت را نیز می توان به عنوان دیگر مزایای بورس کالا در اقتصاد نام برد.

اسلامی بیدگلی به نقش بورس کالا در بهبود فضای معاملاتی صنایع فولاد و پتروشیمی اشاره و بیان کرد: متغیرهای زیادی را می توان جهت ارزیابی مزایای بورس کالا برای این حوزه نام برد؛ اما از متغیرهای اصلی، شفافیت، تسهیل افزایش سرعت دسترسی و کاهش ریسک برای بنگاه های اقتصادی که مجموع آنها منجر به حذف قابل توجه سوء استفاده ها و فساد شده است را می توان به عنوان مهمترین مزایای بورس کالا در این صنایع برشمرد.

او تاکید کرد: اگر روند معاملات محصولات مختلف به خصوص فلزی و پتروشیمی در دوران قبل از راه اندازی این بورس را مورد توجه قرار دهیم، شاهد ساماندهی، شفافیت، توسعه صنایع و حذف قابل توجه فساد در مبادلات کالاها هستیم. بطوریکه طی این سال ها وجود بورس کالا در تمام زمینه ها منجر به حذف واسطه گران و کاهش بهای تمام شده تولید بسیاری از بنگاه ها و کارخانجات شده و به طور طبیعی این موضوع منجر به افزایش حجم معاملات، بهبود پیش بینی ها، توانایی در بودجه بندی شرکت ها، بهبود توان نقدینگی بنگاه های عرضه کننده و متقاضی محصولات، شده است.

اسلامی بیدگلی چشم انداز بورس کالا در فضای اقتصادی کشور را اینگونه بیان کرد: به طور طبیعی با توجه به اینکه بورس ها به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی تلقی می شوند، بنابراین می توان انتظار داشت که توسعه بازار مالی کشور به ویژه بورس کالا می تواند موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی کشور باشد.

او با بیان اینکه بورس کالا از دوران راه اندازی خود تاکنون اقدامات قابل توجهی را انجام داده است، افزود: علیرغم وجود تمام محدودیت ها برای بورس کالا و مقاومت هایی که توسط بازیگران واسطه ای در این مقاطع مختلف زمانی برای این بورس ایجاد شد، راه اندازی ابزارهای مشتقه از جمله موفقیت های بورس کالا بوده است و طبیعتا توسعه این بخش می تواند منجر به رونق هر چه بیشتر معاملات و ارائه خدمات متنوع به فعالان اقتصادی شود.

منبع
میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا