انرژی

آخرین وضعیت بررسی سهمیه‌بندی بنزین و کارت سوخت

وزیر نفت ضمن ارائه اطلاعاتی درباره مذاکرات نفتی با روسیه و اروپا و هم‌چنین تشریح وضعیت بازار نفت درباره احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: این موضوع در دولت در حال بحث و بررسی است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه امروز در چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو درباره مذاکره با وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: با وزیر انرژی روسیه درباره مسائل عمومی بازار و شرایط تحریم صبحت کردیم. آمریکا شرایطی را به بازار نفت تحمیل می‌کند، درواقع سوزنی به خودشان می‌زنند و بعد آخ آخ می‌کنند و می‌گویند بیایید مشکل ما را حل کنید. باید به آن‌ها گفت لازم نیست به خودتان سوزن بزنید. تحریم‌ها را بردارید تا قیمت‌ها درست شود و بازار از حالت بی‌تعادلی خود خارج شود.

وی با تاکید بر این‌که در بازار کمبود عرضه وجود دارد، افزود: هیچ‌کدام از تولیدکنندگان توان تولید بیش‌تری ندارند. عربستان از ذخایر خود استفاده می‌کند و در حال حاضر هم دچار چالش سیاسی با یکدیگر شده‌اند.

همچنین بخوانید

ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با گردن کلفتی قیمت نفت را کاهش دهد

وزیر نفت با بیان این‌که نمی‌توان کمبود عرضه در بازار را با گردن کلفتی حل کرد،‌ گفت: ترامپ فکر می‌کند می‌تواند با گردن کلفتی قیمت نفت را کاهش دهد.

زنگنه با تاکید بر این‌که ترامپ می‌خواهد هر کاری که دوست دارد انجام دهد، اظهارکرد: باید عکس‌العمل‌های بازار را بررسی کرد. بازار در حال حاضر ملتهب و به شدت نگران است و نگرانی بازار برای این روزها نیست، بلکه برای آینده است. کشورهای تولیدکننده نفت یکی از پس دیگری تحریم می‌شوند اما این شرایط تا کی می‌تواند ادامه پیدا کند. آینده بازار چه خواهد شد؟

وی با تاکید بر اینکه بازار یک ساز و کار هوشمند دارد، گفت: همه در حال حاضر نگران هستند و ترامپ نتوانسته آن‌ها را قانع کند، به همین دلیل بازار مدام دچار مشکل می‌شود. ما هم جزو بازار هستیم.

بررسی درباره کارت سوخت ادامه دارد

زنگنه در ادامه با اشاره به مباحثی که درباره احیای کارت سوخت مطرح می‌شود، تاکید کرد: کارت سوخت امر پیچیده‌ای است و سهمیه‌بندی یکی از روش‌هایی است که فواید و مشکلاتی دارد. این موضوع در دولت در حال بررسی است تا ببینیم به چه تصمیمی می‌رسیم.

جمع‌آوری گازهای فلر

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه جمع‌آوری گازهای فلر از بیش‌ترین انضباط برخوردار است، توضیح داد: در حال ساخت NGL ۳۱۰۰ در ایران هستیم که گازهای منطقه را جمع کنیم، هم‌چنین NGL ۳۲۰۰ در غرب کارون برای جمع‌آوری گازهای منطقه غرب کارون در حال ساخت است. این دو طرح برای پتروشیمی مارون، بندر امام و بیدبلند است که آخرین مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

زنگنه ادامه داد: با تکمیل این طرح‌ها دیگر در منطقه خوزستان و گچساران، گاز همراه نخواهیم داشت. NGL دیگری در خارک است که گازهای فلات قاره در غرب خلیج فارس را جمع‌آوری می‌کند.

ایران مشکلی با همکاری اوپک و غیراوپک ندارد

وی با اشاره به همکاری اوپک و غیراوپک در تعهد کاهش تولید گفت: ایران مشکلی با این موضوع ندارد،‌ اما اوپک یک موضوع است و غیراوپک یک موضوع؛ باید از مسئولیت‌های اعضای اوپک و غیراوپک که این ناهمکاری‌ها از آن ناشی می‌شود، چشم‌پوشی کنیم.

ایران اطلاعاتی به آمریکا نمی‌دهد

وزیر نفت هم‌چنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره مذاکرات نفتی با اروپا تصریح کرد: این موضوع دنبال می‌شود و زمانی که به نتیجه رسید، اعلام خواهد شد. بارها اعلام کرده‌ایم که درباره تحریم اطلاعاتی به آمریکا نمی‌دهیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیر نفت ضمن تشریح آخرین اقداماتی که در حوزه‌های مختلف صنعت نفت کشور صورت گرفته است، گفت: من درباره تحریم یک کلمه هم حرف نمی‌زنم، قرار نیست برای خوشحالی مردم حرف‌هایی بزنم و کارهایی که در این حوزه انجام می‌دهم را لو بدهم.

بیژن زنگنه در چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با تاکید بر این‌که اندیشه، مهم‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند جهان را به سمت خیر تغییر دهد، ‌ اظهار کرد: این باشگاه برای این برگزار شد که فضایی در حوزه اندیشه‌ورزی ایجاد شود. میهن ما در شرایط خطیری است و با مشکلات زیادی روبرو هستیم که بسیاری از این‌ها ناخواسته بوده است. یک کشور می‌خواهد با زور زیاد شرایطی را به ما تحمیل کند و ما باید با اندیشه‌ورزی جلو برویم، نه با احساسات و کارهای روزمره و نمایشی.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای حل بحران‌های کنونی باید از ظرفیت داخلی حداکثر استفاده را داشته باشیم، افزود: بالاترین ظرفیت داخلی، عقل است. اگر عقل باشد، بسیاری از نزاع‌های بی‌ربط جایی ندارد.

وی ادامه داد: ۱۱۰۰ سال پیش فردوسی از اندیشه‌ورزی به‌عنوان بزرگ‌ترین نیاز بشر یاد کرد و باید گفت با وجود گذشت سالها، وضعیت ما فرقی نکرده است و هنوز به اندیشه‌ورزی نیاز داریم.

آمریکا بازار را با تناقض روبرو کرده است

زنگنه در ادامه با بیان اینکه منشاء ثروت و تولید بخش بالادستی است، افزود: امروز در  بازار به‌صورت مرتب شاهد تغییرات مهم هستیم. آمریکا، ‌ بازار  را با تناقض روبرو کرده است و از طرف دیگر نمی‌خواهد قیمت نفت بالا باشد، البته چین و اروپا هم به‌دلیل فشار اقتصادی مایل نیستند قیمت بالا برود.

وی افزود: از طرف دیگر آمریکا به کشورهای تولیدکننده نفت مانند ایران، ونزوئلا و روسیه هجوم می‌آورد و روسیه را برای تحریم سرمایه‌گذاری تهدید کرده است. این به معنی این است که بازار در سه سال آینده با کمبود مواجه خواهد شد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه بازار هوشمند است، ‌ اظهار کرد: این اتفاقات برروی قیمت تاثیرگذار است. زمانی که آقای رئیس جمهور در نیویورک حضور داشت، ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد اوپک باید قیمت‌ها را کاهش دهد. من به آقای روحانی یادداشتی نوشتم و ذکر کردم که در سخنرانی خود اعلام کنند، آمریکا مسئول قیمت‌هاست و برای کاهش قیمت باید تحریم‌ها را بردارد، البته آقای مکرون قبل از رئیس جمهور این موضوع را اعلام کردند.

وی با تاکید بر اینکه ترامپ بازار را نامتعادل کرده است، افزود: هر روز یک بمب خبری در بازار ایجاد می‌شود. ایران همیشه امنیت عرضه را برای بازار جهانی تضمین کرده است و الان هم همین‌طور است. ایران دنبال قیمت بی‌ربط و بالا نبوده و همیشه معتقد است که قیمت بالا برای مصرف‌کننده و تولیدکننده مضر است، اما زمانی که قیمت بالا می‌رود، ما مسئولیتی نداریم.

وزیر نفت با اشاره به برخی اظهارات ترامپ در مورد عربستان، گفت: من واقعا افسوس می‌خورم که این همه توهین به ملت و دولت منطقه می‌شود.

وی ادامه داد: من در مورد تحریم یک کلمه هم حرف نمی‌زنم، من قرار نیست بخاطر اینکه مردم را خوشحال کنم حرف‌هایی بزنم و کارهایی که انجام می‌دهم را لو بدهم.

زنگنه ادامه داد: سعی می‌کنند از ما اطلاعات بگیرند. باید سعی کنیم از این شرایط با تدبیر عبور کنیم.

وزیر نفت با بیان این‌که برخی از شرکت‌های خارجی حاضر نیستند به‌دلیل تحریم در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اظهارکرد: این به معنی این نیست که نمی‌توانیم در صنعت نفت کاری انجام دهیم. صنعت نفت ایران بیش‌تر از پول به تکنولوژی و مدیریت نیاز دارد. پول را می‌توان از بازار داخل تامین کرد.

وی با اشاره به وضعیت ساخت داخل گفت: وضعیت ساخت تجهیزات در صنعت نفت نسبت به ۱۰ سال قبل فرق کرده است.

بهره‌برداری از سه فاز پارس جنوبی تا پایان سال

زنگنه در ادامه با اشاره به وضعیت میدان گازی پارس جنوبی گفت: تا پایان سال سه فاز از این میدان هر کدام به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب که جمعا ۸۰ میلیون گاز ترش است، به مدار می‌آید که در مجموع ۲۴ فاز جنوبی تکمیل می‌شوند.

به گفته وزیر نفت ایران در زمینه گاز نیازی ندارد.

برگزاری مناقصه‌های بسته‌های شش میلیارد دلاری در ماه آینده

وی با تاکید بر اینکه برای تحرک در اقتصاد باید جریان توسعه را در صنعت نفت زنده نگه‌داریم، خاطرنشان کرد: در این راستا طرحی در حال اجراست که همان بسته‌های شش میلیارد دلاری است. اجرای این طرح از ماه آینده آغاز می‌شود و مناقصه‌های آن برگزار خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: این سرمایه باید از داخل تامین شود. ما اقلام اصلی مورد نیاز را در مناقصات ذکر کردیم که باید از داخل کشور تامین شود. نیاز ارزی این بسته‌ها کم است و شرکت ملی نفت ارز معادل را تامین می‌کند.

تشریح آخرین وضعیت پالایشگاه سیراف

وزیر نفت در ادامه درباره وضعیت پالایشگاه سیراف توضیح داد: ظرفیت این پالایشگاه در ابتدا ۴۸۰ هزار بشکه بود؛ تصمیم گرفتیم دو پالایشگاه آن را به‌عنوان فاز جدید پالایشگاه خلیج فارس در نظر بگیریم و سرمایه شش واحد باقی مانده که هر کدام ۶۰ هزار بشکه ظرفیت دارند، از طریق منابع داخلی تامین می‌شود. ارز مورد نیاز آن هم از طریق منابع داخلی شرکت ملی نفت تامین خواهد شد. به‌طور کلی تکمیل این پالایشگاه به ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

جزئیات سازوکار عرضه نفت خام در بورس باید بررسی شود

زنگنه در ادامه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس، گفت: باید بررسی کرد که بورس چگونه با صنعت نفت کار خواهد کرد. این‌که نفت خام را در بورس عرضه کنیم، حرف خوبی است، اما صدها مسئله کوچک دارد که باید حل شود که کسی اگر در این معامله شرکت می‌کند، بداند در یک معامله بدون ابهام شرکت کرده است. باید به جزء جزء سوالات جواب داده شود تا بتوان اوراقی را در بورس عرضه کرد. این بهانه‌گیری نیست، بلکه باید تکلیف مردم روشن شود.

وزیر نفت بیان کرد: باید همه مسائل را حل کنیم، اگر تعداد بیش‌تری فکر باشد، این فرآیند سریع‌تر رخ می‌دهد. به‌طور کلی شش ماه زمان نیاز دارد تا عملیاتی شود. گیر ما قانون نیست، ‌این‌که بخواهیم از پول فرد دیگری استفاده کنیم، مجوزهای آن سریع جور می‌شود و از پول دولت راحت می‌توان استفاده کرد. ۸۵ میلیون کاسه دور دولت است.

زنگنه در ادامه با اشاره به بخش بالادستی صنعت نفت گفت: ظرفیت‌های زیادی در حوزه پالایشگاه و میعانات گازی وجود دارد. پتروشیمی ارزبری بیش‌تری نسبت به پالایشگاه‌ها دارند و ریال را می‌توان از منابع داخل تامین کرد. این اقدامات را نه بخاطر نفت، بلکه باید بخاطر کشور و ایجاد اشتغال و ثروت انجام داد.

وی ادامه داد: هر فردی که من را می‌بیند، می‌گوید فرزند من را در وزارت نفت استخدام کن، در حالی که ما نیازی نداریم و این خلاف تدبیر است.

تولید بی‌سابقه بنزین در کشور

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه تولید بنزین در کشور در سال‌های قبل رکورد زده است، گفت: در سال ۹۱ میزان تولید بنزین در کشور به‌طور متوسط ۵۲ میلیون لیتر در روز بود که این میزان در شهریورماه سال جاری به ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. بنزین ما را در شرایطی قرار داد که ترامپ در تحریم‌های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزد.

وضع قاچاق بنزین الحمدالله خوب است!

زنگنه با اشاره به افزاش قاچاق سوخت در کشور گفت: وضع قاچاق بنزین الحمدالله خوب است و از همه مرزها با موفقیت انجام می‌شود! این موضوع هم شامل گازوئیل و هم شامل بنزین می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت نرخ سوخت در ایران و سایر کشورها گفت: برای مثال، هر تن گاز مایع در ایران ۱۰ دلار و در بازار ۵۰۰ دلار است. حتما این موضوع باعث قاچاق می‌شود که باید برای آن تدبیری در نظر بگیریم.

وزیر نفت با اشاره به تولید قیر در کشور گفت: از عجایب دنیا این است که تولید قیر در ایران ۵ میلیون تن و مصرف آن ۹ میلیون تن است که ۳ میلیون تن آن صادر می‌شود، ۴ میلیون تن به صورت رایگان برای راه‌سازی و ۲ میلیون تن آن مصرف داخل است. خودمان هم نمی‌دانیم چطور.

روزانه ۱۰ روستا گازرسانی می‌شوند

وزیر نفت در ادامه با اشاره به گازرسانی به شهرها و روستاها، گفت: شرکت ملی گاز تا پایان سال ۹۶، ۱۷ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها و روستاها هزینه کرد که حتی یک ریال آن را از دولت نگرفت. روزانه به ۱۰ روستا گازرسانی می‌شود و در حال حاضر ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۸۵ درصد جمعیت روستایی گازدار هستند.

اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه با سرمایه کمتر از ۲ میلیارد دلار

زنگنه در ادامه با اشاره به جمع‌آوری گازهای فلر گفت: می‌توان این طرح را با سرمایه کمتر از ۲ میلیارد دلار انجام داد و از گازهای همراه در مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان خوراک پتروشیمی‌های مارون و بندر امام استفاده کرد. قراردادی با این دو پتروشیمی امضا کردیم که قرار شد این طرح را از محل خودشان توسعه دهند و زمان آن هم ۲.۵ سال است. هرجا که نفت‌خیز بود و دودی دیده شد، بدانید که طلا در حال سوختن است. این گازها جمع می‌شود و تبدیل به چند میلیون تن کالای پتروشیمی می‌شوند.

وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه نباید شرایط سخت را انکار کرد، گفت: باید با فکر و اندیشه در همه زمینه‌ها، چه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: برخی با اندیشه بد هستند، ما هم با آن‌ها بد هستیم. این داستان هم تازه نیست، اگر می‌خواهیم از شرایط سخت عبور کنیم، با زور بازو امکان‌پذیر نیست، فقط باید با عقل و تدبیر و دوری از احساسات از این شرایط بگذریم.

آخرین اظهارنظر زنگنه درباره‌ی تحریم‌های نفتی

بیژن زنگنه هم‌چنین در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نزدیک شدن موعد اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران اظهار کرد: اکثر کارهایی که آمریکا در این زمینه باید انجام می‌داد، انجام داده است و کار زیادی نمانده که علیه ایران انجام دهد.

بر اساس این گزارش، با خروج آمریکا از برجام، ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعلام کرد. تحریم هایی که قرار است از ١٣ آبان‌ماه آغاز شود.تاکنون آمریکا تلاش بسیاری برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران کرده است که بی‌نتیجه مانده و زنگنه آن را رویای تعبیرنشدنی آمریکا دانسته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا