انرژی

پیشنهاد خاص رییس اتاق تهران درباره بنزین : سوخت را به خانوار بدهید نه به فرد

– مسعود خوانساری گفت: پایین بودن قیمت سوخت در ایران شرایط را برای قاچاق گسترده آن از کشور فراهم کرده است .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  رییس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق با اعلام اینکه کمتر کشوری سوخت خود را ارزان تر از ایران عرضه می کند، گفت: تنها کشوری که سوخت ارزان تر از ایران دارد؛ ونزوئلاست. وی به مصرف روزانه ۹۰ میلیون لیتری بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: اگر بنزین را با دلار ۱۲ هزار تومانی محاسبه کنیم، قیمت هر لیتر بنزین هفت سنت می‌شود که در جهان فقط ونزوئلا با فروش بنزین سه سنتی قیمتی کمتر از ایران دارد.

 

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه باید سریع‌تر در مورد بنزین تصمیم گیری شود گفت:در این صورت قاچاق سوخت اتفاق نمی افتد اما نکته اینجاست که ما پیشنهاد می دهیم سوخت را به خانواده ها تخصیص دهیم نه به افراد .
خوانساری اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد دهک اول ۱.۱ از یارانه بنزین و دهک دهم ۲۵.۶ از یارانه بنزین استفاده می‌کنند.
وی افزود: از این بابت ۲۰ میلیون لیتر معادل ۴ میلیارد دلار نتیجه صادرات به کشورهای همجوار خواهد بود و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز ارزش ریالی خواهد داشت که بدهی‌های دولت را نیز پوشش می‌دهد.

ارز همه تصمیمات اقتصادی را تحت‌الشعاع قرار داد
رئیس اتاق تهران ادامه داد: بحث ارز و قیمت آن، مسئله عمده‌ای شده که همه تصمیمات تحت الشعاع آن قرار گرفته است، با توجه به این امر باید تصمیم جدی گرفته شود تا ارز از سایر مقوله‌های کشور جدا شود.
وی افزود: در حال حاضر اقتصاد کشور با چهار نرخ مواجه است که ناشی از نرخ سامانه نیما، سنا، بازار ثانویه و بازار آزاد است که طبیعتاً در چنین وضعیتی تصمیم‌گیری را برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار کرده است. بنابراین باید فکری اساسی برای ارز و نرخ آن صورت گیرد. ترکیه امسال نزدیک ٩٠ درصد از ارزش پول ملی‌اش کاسته شده، اما همچنان اقتصادشان در حال گردش است.
خوانساری با بیان این نکته که به جای اینکه برداشتن مشکلات از پیش روی صادرات، آن را دچار مشکل کرده‌ایم گفت: بر این اساس ۵۷۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ایران است که ایران تنها ۱۸ میلیارد دلار آن را تامین می‌کند، در حالیکه پتانسیل صادراتی ایران بسیار بالاتر از این ارقام است.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا