بانک و بیمهطلا و ارز

دلار باز هم ارزان می‌شود؟

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران انتظارات مردم از تغییرات شرایط اقتصادی را عامل کاهش و یا افزایش نرخ ارز دانست و گفت: اگر مردم انتظار کاهش نرخ داشته باشد طبیعتا دلار ارزان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی پورقاضی در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین درباره علل افزایش نرخ ارز توضیح داد: بخشی از دلایل افزایش نرخ ارز به جو روانی و بخش دیگر به بی‌تدبیری مسئولان برمی‌گرد که نتوانستند سیاست روشنی را برای ارز نیمایی مشخص کنند به طوری که همچنان نرخ ارز سامانه نیما واقعی نیست یعنی خریدار، ارز مورد نیازش را در این سامانه پیدا نمی‌کند که این مسلما منجر به افزایش نرخ بازار آزاد خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به آثار نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: بی‌ثباتی در اقتصاد، غیر قابل پیش‌بینی شدن آینده اقتصاد و سخت شدن امکانات و تعلل در سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی از جمله آثار نوسانات نرخ ارز است.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: اصولا هر نوع شوکی حتی مثبت برای اقتصاد مضر است بنابراین تغییرات در اقتصاد باید به تدریج صورت گیرد و قابل پیش‌بینی باشد.

پورقاضی ادامه داد: اگر دولت تصمیم نگیرد که به بازار آرامش دهد و این آرامش از طریق کمک به آزادسازی اقتصادی نباشد، مجددا شاهد این نوسانات خواهیم بود چرا که هنوز سیاست‌گذاران و مسئولان کشور به این باور نرسیده‌اند که عرضه و تقاضا باید بازار را به تعادل برساند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین درباره عاملی که طی چند روز گذشته منجر به ریزش نرخ ارز شد، افزود: درمورد علت ریزش نرخ ارز باید بگوییم که یکسری اخبار منتشر شد مبنی بر این که اتحادیه اروپا قرار است تسهیلاتی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی به خصوص درمورد نفت و انتقال مالی انجام دهد.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: در حال حاضر اتحادیه اروپا تصمیم دارد بنیاد مالی تاسیس کند که بتواند مبادلات ارزی را به صورت پایاپای انجام دهد؛ به این صورت که وجه فروش نفت ایران به اروپا را در آن حساب واریز کند و همچنین پرداخت‌های خرید کالا از اروپا را نیز از طریق همین سیستم انجام دهدف در نهایت این اتفاق مثبتی است که بر نرخ ارز تاثیر گذاشته و اگر طی دو هفته آینده انجام شود به طور حتم منجر به ریزش بیشتر نرخ ارز خواهد شد.

پورقاضی با تاکید بر سطح انتظارات مردم و تاثیر آن بر نرخ ارز، گفت: همه چیز به انتظارات مردم از تغییرات شرایط اقتصادی بستگی دارد؛ اگر مردم انتظار کاهش نرخ داشته باشد طبیعتا دلار ارزان خواهد شد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا