صنعت، معدن، تجارت

۷۰ درصد فعالان اقتصادی نسبت به آینده خوشبین نیستند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نظرسنجی انجام شده میان فعالان اقتصادی گفت: ۷۰ درصد از فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد خوشبین نیستند، ضمن اینکه هنوز مشکل ارز حل نشده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود خوانساری در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به نظرسنجی انجام شده میان فعالان اقتصادی گفت: تحریم‌ها موقعیت خوبی است که بتوانیم خود را از اتکا به درآمدهای نفتی نجات داده و با شناخت دقیق از پتانسیل های داخلی تصمیم گیری کنیم؛ این در حالی است که در دهه ۸۰ همین موقعیت برای کشور ترکیه رخ داد، بنابراین صادرات این کشور به شدت افزایش یافت و اکنون نیز نباید نگران قیمت ارز باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: به جای اینکه مشکلات پیش روی صادرات را برداریم، با توجه به مسائل داخلی که تصورمان بر این است که افزایش نرخ ارز، مشکل آفرین خواهد بود، صادرات را دچار مشکل کرده ایم، بر این اساس ۵۷۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ایران است که ایران تنها ۱۸ میلیارد دلار آن را تامین می‌کند، در حالیکه پتانسیل صادراتی ایران بسیار بالاتر از این ارقام است.

وی تصریح کرد: باید موانع پیش روی صادرات را برداشت و تصمیمات عجولانه نگرفت، به این معنا که نیازهای تشکل های صادراتی را برطرف کرد، این در حالی است که با قیمت های کنونی ارز، ایران می‌تواند در بسیاری از این زمینه‌ها موفق باشد و صادرات خوبی داشته باشد.

به گفته خوانساری، هم اکنون ۷۰ درصد فعالان اقتصادی نسبت به آینده خوشبین نیستند که این باید با تزریق امید، برطرف شود.

وی با اشاره به قاچاق سوخت از ایران به سایر کشورهای دنیا گفت: قیمت سوخت در ایران بسیار پایین تر از کشورهای همسایه است که بر این اساس تنها کشوری که کمتر از ایران سوخت خود را عرضه می‌کند، ونزوئلا است. از سوی دیگر اگر تصمیم گیری در حوزه بنزین را سریعتر انجام دهیم، سوخت قاچاق نمی‌شود. این در حالی است که پیشنهاد ما این است که سوخت را به افراد بدهیم نه به خودرو؛ چراکه دهک اول ۱.۱ از یارانه بنزین و دهک دهم ۲۵.۶ از یارانه بنزین استفاده می‌کند، پس بهتر است به مردم بدهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: از این بابت ۲۰ میلیون لیتر معادل ۴ میلیارد دلار حاصل خواهد شد که نتیجه صادرات به کشورهای همجوار صادر خواهیم کرد و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز ارزش ریالی خواهد داشت که بدهی های دولت را نیز پوشش می‌دهد.

خوانساری با اشاره به تنوع نرخ ارز در کشور گفت: هم اکنون بیش از ۵ نوع نرخ ارز در کشور وجود دارد که از سوی دولت اعلام شده است که البته باید ارز اربیل و سلیمانیه را نیز به آن اضافه کرد؛ بنابراین باید مقوله ارز را از اقتصاد جدا کرد تا به این ترتیب، اقتصاد راحت تر راه خود را برود.

وی با بیان اینکه این روزها شکایت های زیادی از مشکلات اقتصادی داریم و در هر محفلی، بحث بر روی فشارهایی است که بر زندگی مردم به ویژه در محیط کسب و کار وجود دارد، گفت: به تازگی مشکلات به بحث صدور کارت بازرگانی با ابلاغ بخشنامه های متعدد رسیده و تا ماه گذشته صدور کارت بازرگانی، به روز صورت می گرفت اما امروز ۱۴۰۰ تقاضا پشت خط مانده برای کارت بازرگانی وجود دارد که امیدواریم هر چه زودتر این موضوع حل شود.

خوانساری گفت: فشارهای خارجی اگرچه موثر بوده و شبکه ها و رسانه ها به ناامیدی داخلی دامن می زنند، اما مهمتر از اینها مشکلات داخلی، خودتحریمی، دیر تصمیم گیری ها و عدم تصمیم گیری به موقع و همچنین اقدامات غیرکارشناسی مزید بر علت است و مشکلات را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: چند وقتی است که در هند و چین، سفیر نداریم و مدتها است دو وزارتخانه بی وزیر مانده و تعدادی از وزارتخانه ها بلاتکلیف هستند که وزیر آنها می ماند یا خیر که این موضوع، فضای کسب و کار را ملتهب می کند.

خوانساری گفت: بعد از نوروز ۹۷ و همزمان با جهش ناگهانی نرخ ارز، اتاق بازرگانی با انجام پژوهشی نظرسنجی خوبی را درباره مسائل اقتصادی و اتاق بازرگانی انجام داد که مهمترین نکات آن نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد از فعالان اقتصادی نسبت به آینده اقتصاد خوشبین نیستند و انتظار آنها از آینده اقتصاد آن است که وضعیت اقتصاد بدتر از امروز می شود، بنابراین باید امید را در مردم به ویژه در محیط کسب و کار افزایش داد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا