انرژی

کارت سوخت در یک قدمی احیا

با وجود اظهارنظرهای بعضا ضدونقیض از تعیین قیمت بنزین، احتمال این‌که این بررسی‌ها تا پایان ماه جاری به نتیجه برسد و اجرای طرح استفاده مجدد از کارت سوخت از پایان مهرماه اجرا شود، وجود دارد. البته هنوز از سوی دولت ابلاغیه‌ای در این راستا صادر نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ظرف مصرف بنزین کشور پر شده است، قاچاقچیان ١٠لیتر بنزین را لب مرز پاکستان ٢۵٠ تا ٣٠٠‌هزار تومان خرید و فروش می‌کنند، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین فقط به افغانستان قاچاق می‌شود که معادل یک دهم مصرف روزانه کشور است. میانگین مصرف بنزین کشور با ثبت رکوردی بی‌سابقه در نخستین ماه تابستان ۹۷، درپی افزایش روزانه ٨‌ میلیون و ۱۰۰‌هزار لیتری نسبت به خردادماه، به ۹۱‌میلیون و ۷۰۰‌هزار لیتر در روز رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  ۸,۵‌ درصد رشد نشان می‌دهد، این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۸۴ ‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه بود. این نشان می‌دهد باید برای جلوگیری از هدررفت منابع کشور فکری شود.

امروز در گزارشی تحت عنوان “اظهارات متناقض بهارستانی‌ها درباره بنزین” موضوع یارانه سرسام‌آور بنزین که بر دوش دولت سنگینی می‌کند را مورد بررسی قرار دادیم. افزایش نرخ دلار، تفاوت فاحش نرخ سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، افزایش قاچاق و افزایش مصرف بنزین همانند دومینوی به هم پیوسته‌ای شده که درنهایت به گشایش دوباره پرونده بنزین و بررسی گزینه‌های مختلفی مانند سهمیه‌بندی و احیای کارت سوخت منجر شد.

اما به نظر می‌رسد نگارنده‌های این سرنوشت با یکدیگر اتفاق نظر ندارند؛ به‌طوری‌که یک روز یکی از سهمیه‌بندی قطعی بنزین خبر می‌دهد و روز بعد دیگری اعلام می‌کند تصمیمی برای سهمیه‌بندی گرفته نشده است. آنچه که مسلم است این‌که نرخ بنزین در ایران واقعی نیست و با وجود این‌که در سال ۱۳۸۹ دولت نهم، رسما آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ارائه حامل‌های انرژی با قیمت اصلاح شده از ۲۸ آذرماه را اعلام کرد، در این قانون پیش‌بینی شده بود که قیمت سوخت به‌صورت سالانه و طی پنج سال باید ٢٠ درصد افزایش پیدا کند تا به ٩٠ درصد قیمت بین‌المللی یا فوب خلیج فارس برسد. این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

یک نماینده: “دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت ندارد”

این صحبت را امروز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد و گفت: نظر دولت این است که کارت‌های سوخت را احیا کند تا مصرف بنزین و فرآورده‌های نفتی ساماندهی شود.

باند قاچاق سوخت منهدم شد

در میان انبوه خبرها  از قاچاق بنزین، خبر کشف محموله‌های قاچاق مسکن‌هایی موقت هستند. امروز اعلام شد چند باند فعال قاچاق سوخت شناسایی و شش نفر از عوامل اصلی آن دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند. قاچاقچیان با استفاده از جاسازی و افزایش ظرفیت باک اتوبوس‌ها سوخت قاچاق را در مسیر شیراز به زاهدان، ایرانشهر و بندر چابهار به فروش می‌رساندند.

افزایش قیمت نفت در پی تهدید به تلافی عربستان

حال و هوای بسته خبری  امروز به بحث مهم انرژی مربوط می‌شود که سهم مهمی در مناسبات منطقه‌ای دارد. عربستان که تا چند روز قبل به  ترامپ خوش‌خدمتی می‌کرد و مدعی بود می‌تواند جای خالی نفت ایران را در بازارهای جهانی پر کند، حالا با کشته شدن یک خبرنگار وارد دردسرهای جدیدی شده است. هرچند ادعای سعودی مبنی بر تولید مطابق نیاز بازار جهانی، گزافه‌ای بیش نیست، قیمت نفت روز دوشنبه به‌دنبال تنش‌های ژئوپلیتیکی بر سر ناپدید شدن یک خبرنگار سعودی برجسته که نگرانی‌ها نسبت به عرضه را برانگیخت، افزایش یافت اما نگرانی‌ها نسبت به دورنمای بلندمدت تقاضا، رشد قیمت‌ها را محدود کرد. امروز بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۰۱ دلار یا ۱.۲۶ درصد افزایش یافت و به ۸۱.۴۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت آمریکا، ۸۰ سنت یا ۱.۱۲ درصد افزایش یافت و به ۷۲.۱۴ دلار در هر بشکه رسید و به روند رشدی که روز جمعه پس از ضرر سنگین در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه داشت، ادامه داد.

سقوط بورس و پول ملی عربستان

در خبر دیگری اعلام شد پس از تهدید متقابل کشورهای غربی و عربستان به تحریم یکدیگر، بورس عربستان با هفت درصد ریزش بسته شد. آسوشیتدپرس گزارش  داد: با افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، نمایندگان کنگره آمریکا این کشور را به تحریم تهدید کردند و انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای خواستار تحقیقات بی‌طرفانه در این خصوص شدند.

طلای جهانی با افزایش تقاضا گران شد

سری هم به بازار جهانی طلا بزنیم. هرچند قیمت این فلز گرانبها در جهان طی ماه‌های اخیر، راه نزولی طی کرد، امروز قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه که بازارهای سهام آسیایی روند کاهشی خود را از سرگرفتند و سرمایه‌گذاران هم‌چنان نگران پیامدهای جنگ تجاری آمریکا و چین بودند، افزایش یافت.

بلاتکلیفی مشتریان یک شرکت واردکننده خودرو

مشتریان یک شرکت واردکننده خودرو به دلیل عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در بلاتکلیفی به سر می‌برند. این در حالی است که رییس این شرکت نیز چندی پیش بازداشت شد. متن کامل این خبر را این‌جا بخوانید.

مدیرعامل سایپا تغییر کرد

با انتخاب هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا، محمدرضا سروش به عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی انتخاب و جایگزین محسن قاسم جهرودی شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا