امور زیربناییتعاون و اشتغال

همکاری سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن با بخش تعاون

همکاری سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن با بخش تعاون

نشست مشترک رئیس اتاق تعاون ایران و رئیس دفتر سازمان همکاری های بین المللی ژاپن، در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران با یوکی هارو کوبایاشی، رئیس دفتر سازمان همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) دیدار و گفتگو کرد. در این نشست رئیس اتاق تعاون ایران، ضمن خیر مقدم بخش تعاون و توانمندی‌های بخش را تشریح کرد و گفت: در کشور بیش از ۱۸۰ هزار شرکت تعاونی فعال وجود دارد و تعاونی ها نقش موثری در توسعه کشور، تامین عدالت اقتصادی و اجتماعی دارند.

وی گفت: تعاون در تمام بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، دانش بنیان، دامداری، شیلات حضور گسترده ای دارد؛ به طوری که  ۷۰ درصد فعالیت های بخش کشاورزی به بخش تعاون اختصاص می‌یابد.

همچنین در این نشست، یوکی هارو کوبایاشی، رئیس دفتر سازمان همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا) نیز در تشریح سازمان متبوعش گفت: جایکا به عنوان بزرگترین سازمان بین المللی کمک های دوجانبه در دنیا، مسئولیت اداره و مدیریت تمامی کمک های توسعه ای دولت ژاپن مانند همکاری های فنی، وام های توسعه ای و کمک های بلاعوض به همه سازمان ها به جز سازمان های بین المللی را به صورت یکپارچه بر عهده دارد.

رئیس دفتر جایکا در ایران افزود: مهمترین فعالیت جایکا، همکاری های فنی است، چنانچه از متخصصان ژاپنی سالانه ۲۰۰ نفر برای همکاری به ایران می آیند و سالانه به طور متوسط ۱۰۰ از ایران به ژاپن اعزام می شوند.

وی با بیان اینکه اولویت‌های جایکا برای فعالیت در ایران به طور منظم هر چند وقت یک بار به‌روزرسانی می‌شود،‌ گفت: افزایش اشتغال‌زایی، مدیریت زلزله و بلایای طبیعی، تقویت زیرساخت‌ها، مدیریت منابع آب، ایجاد جامعه مستحکم، مدیریت گرمایشی جهان، حفاظت از محیط زیست، مدیریت آلودگی محیط زیست و بهبود روابط با جوامع بین‌المللی و محیط پیرامون از اولویت‌های ما در ایران است.

رئیس دفتر جایکا یادآور شد: شروع فعالیت‌ها و کمک‌های ژاپن به ایران به سال ۱۹۵۷ برمی‌گردد و بعد از چند دهه همکاری در سال ۱۹۷۴ دفتر جایکا در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی اذعان داشت: بخش تعاون نقش به سزایی در اشتغالزایی ایران دارد و موضوع اشتغالزایی از اولویت های دولت است.

به گفته وی، ۲۵۳.۷ میلیارد دلار هزینه تمام همکاری‌های فنی جایکا در ایران تا سال ۲۰۱۶ بوده و مقدار کل وام‌های توسعه‌ای دولت ژاپن به ایران تا این سال ۷۴۴.۴ میلیارد دلار بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه فعالیت جایکا برای توسعه اشتغال گفت: همکاری‌های ما در زمینه اشتغال به بحث‌های توسعه‌ای و حمایت از اشتغال‌زایی معطوف است و سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه ما در زمینه شناسایی مشکلات و راهکارها با طرف‌های ایرانی همکاری می‌کنیم.

رئیس اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این نشست، در تشریح فعالیت های  تعاون در بخش کشاورزی یادآور شد: بیشترین گستردگی بخش کشاورزی در بخش تعاون است و بیشترین اشتغال بخش تعاون نیز در بخش کشاورزی است و از این حیث، حوزه کشاورزی انتخاب مناسبی برای همکاری بیشتر با جایکا محسوب می شود.

وی همچنین در حوزه کشاورزی و بهینه سازی ناوگان حمل و نقل خواستار حمایت های جایکا شد.

عبداللهی گفت: بخش تعاون در بیشتر حوزه های کشاورزی جایگاه ویژه ای دارد، از این رو در تمام حوزه ها نیازمند استفاده از تکنولوژی جدید هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا