بورسبورس کالا

بازگشت آرامش به معاملات محصولات فولادی؛ ورق فولاد «مبارکه» همچنان پر‌تقاضا

امروز تقاضا برای محصولات مفتول و کاتد مس ۲ همچنین شمش فولاد بسیار کمتر از میزان عرضه آن بود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل این اتفاق، اصلاح قیمت‌ها در بورس‌کالاست که سبب شده تا بیشتر، مصرف‌کنندگان واقعی به خرید در بورس‌کالا تمایل داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز دوشنبه (۲۳ مهر ماه)، تالارهای مختلف بورس ‌کالا در مجموع ارزشی حدود ۶۳۰ میلیارد تومان داشتند که در ۴۹۰ قرارداد منعقد شدند. از این حجم، حدود ۵۴۷ میلیارد تومان آن به رینگ داخلی تعلق داشت. در این میان، تالار صنعتی نیز بیشترین ارزش معاملات را در حدود ۳۳۳ میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

بیشترین ارزش معاملات بورس‌کالا در این روز به «ورق گرم B» شرکت فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) به میزان حدودی ۱۳۱.۵ میلیارد تومان تعلق داشت. این محصول با قیمت کیلویی چهار هزار و ۱۲۴ تومان (۱۴.۰۴درصد بالاتر از قیمت پایه) به طور سلف معامله شد که نسبت به معامله قبلی خود (۱۶ مهر) حدود ۳.۴ درصد افزایش قیمت داشت.

گفتنی است، امروز تقاضا برای محصولات مفتول و کاتد مس ۲ همچنین شمش فولاد بسیار کمتر از میزان عرضه آن بود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل این اتفاق، اصلاح قیمت‌ها در بورس‌کالاست که سبب شده تا بیشتر، مصرف‌کنندگان واقعی به خرید در بورس‌کالا تمایل داشته باشند.

همچنین بخوانید

تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی 

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران امروز میزبان معامله، هشت هزار و ۸۰۷ تن مواد پلیمری، ۱۲۵ تن مواد شیمیایی، دو هزار تن سلاپس واکس، ۶۹۰ تن روغن پایه، ۲۵ هزار تن وکیوم باتوم بود. همچنین ۱۹ هزار و ۶۶۲ تن قیر و ۱۰۰ تن عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید.

پر‌ارزشترین معامله این تالارهم به محصول «وکیوم باتوم» پالایش نفت بندرعباس (شبندر) به میزان حدودی ۵۶ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول به قیمت کیلویی سه هزار و ۷۴۳ تومان و ۱۸۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه در حجم ۱۵ هزار تن، توسط کارگزاری «بانک پاسارگاد» به طور نقدی فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۲۱ مهر) ۱.۷ درصد افزایش قیمت داشت.

همچنین امروز «وکیوم باتوم» پالایش نفت تبریز ۳۲.۶ میلیارد تومان ارزش داشت. این محصول به قیمت کیلویی ۳۲۶۶ تومان (۱۵۷ درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۱۰ هزار تن توسط کارگزاری «پیشگامان بهپرور» معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود ۳.۷ درصد افزایش قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «پلی وینیل کلراید۶۵ S» پتروشیمی غدیر به ارزش حدود ۲۱۰ میلیون تومان تعلق گرفت. این محصول در این روز با قیمت پایه کیلویی ۱۰ هزار و ۵۴۴ تومان در حجم ۲۰ تن به طور سلف توسط کارگزاری «باهنر» فروخته شد.

تالار صنعتی 

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس‌کالا، امروز میزبان دادوستد ۷۴ هزار و ۳۰۵ تن انواع محصول بود. همچنین، طی این روز و در تالار مذکور ۱۹ هزار تن شمش بلوم، یک هزار و ۲۰۰ تن ورق قلع اندود، ۴۱ هزار و ۹۰۰ تن ورق گرم و سرد B  و ۹ هزار و ۲۰ تن ورق گرم C و دو هزار و ۸۰۰ تن ورق گالوانیزه G معامله شد. شایان ذکر است در این روز معامله ۴۰ هزار تن مس کاتد۲ و ۳۴۵ تن مس مفتول نیز در تالار محصولات صنعتی معدنی به ثبت رسید.

بیشترین ارزش معاملات تالار صنعتی امروز به «ورق گرم B» شرکت فولاد مبارکه اصفهان به میزان حدودی ۱۳۱.۵ میلیارد تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت کیلویی چهار هزار و ۱۲۴ تومان (۱۴.۰۴درصد بالاتر از قیمت پایه) در حجم ۳۱ هزار و ۹۰۰ تن توسط کارگزاری «مبین سرمایه» به طور سلف معامله شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۱۶ مهر) حدود ۳.۴ درصد افزایش قیمت داشت.

دیگر محصول پر معامله تالار صنعتی امروز «شمش بلوم» شرکت فولاد خوزستان به میزان حدود ۶۰ میلیارد تومان بود. این محصول در حجم ۱۹ هزار تن و با قیمت کیلویی سه هزار و ۱۵۳ تومان، توسط کارگزاری «ستاره جنوب» به طور سلف فروخته شد. این محصول نسبت به معامله قبلی خود (۱۴ مهر) حدود ۱۰ درصد کاهش قیمت داشت.

کمترین ارزش معاملات این تالار نیز به «کاتد مس ۲» شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) اختصاص یافت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان در حجم ۴۰ تن توسط کارگزاری «ارگ هومن» به طور نقدی معامله شد. ارزش این معامله حدود ۲.۳ میلیارد تومان بود. «کاتد مس ۲» نسبت به معامله قبلی خود (۱۸ مهر) ۵.۸ درصد افزایش قیمت داشت.

شرکت ملی صنایع مس ایران، امروز ۱۵۰۰ تن مس مفتول را نیز با قیمت پایه ۶۲۵۸۰ تومان (۵.۸۴ درصد بیشتر از پایه و قیمت معامله قبلی در ۱۷ مهر) به ازای هر کیلو عرضه کرد که ۱۸۰ تن به قیمت پایه معامله شد.

تالار کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی هم در این روز دادوستد ۲۴ هزار و ۶۰ تن گندم خوراکی و ۶۰۰ تن شکرخام را تجربه کرد.

بیشترین ارزش معاملات این تالار به «گندم خوراکی» اصفهان به میزان حدود ۸.۷ میلیارد تومان اختصاص یافت. این محصول در حجم ۹۶۸۵ تن و قیمت پایه کیلویی ۹۰۲ تومان، توسط کارگزاری «بانک کشاورزی» به طور نقدی فروخته شد.

کمترین ارزش معاملات تالار کشاورزی هم به «گندم خوراکی» سیستان بلوچستان، حدود ۱۸۰ میلیون تومان اختصاص داشت. این محصول با قیمت پایه کیلویی ۹۰۲ تومان در حجم ۵۱۰ هزار تن توسط کارگزاری «بانک کارآفرین» نقدی فروخته شد. عرضه‌کننده این محصولات «شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران» بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا