صنعت، معدن، تجارت

۳۰ درصد فرش تولیدی ایران از پلی استر است

دبیر خوشه صنعتی فرش ماشینی کاشان گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد فرش تولیدی ایران مبتنی بر الیاف پلی استر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود برادران در برنامه «ساعت صنعت» رادیو اقتصاد افزود: پلی استر در بازار به نام ابریشم مصنوعی نیز شناخته می شود.

وی ادامه داد: تولید فرش ماشینی ابتدا در ایران با الیاف پشمی بود بعدها به سبب عدم تامین پشم مورد نیاز و به تبع کمبود تولید الیاف پشمی کارخانجات فرش به فکر جایگزینی مواد دیگر افتادند.

همچنین بخوانید

دبیر خوشه صنعتی فرش ماشینی کاشان گفت: لیف اکریلیک از جمله الیافی بود که نظر تولیدکنندگان فرش ماشینی را به خود جلب کرد.

وی افزود: این لیف در کارخانه پلی اکریل اصفهان تولید و به مصرف کارخانه تولید فرش ماشینی در کشور می رسید.

براداران تصریح کرد: مواد اولیه این کارخانه ها طی همان دوران در داخل تامین و نیازی به واردات نبود.

وی گفت: خوشبختانه به مرور با رشد و توسعه صنعت فرش ماشینی در کشور مواد اولیه تولید داخل کفاف نیاز کارخانجات را نمی داد و برای جبران کسری موجود واردات الیاف اکریلیک به داخل کلید خورد.

دبیر خوشه صنعتی فرش ماشینی کاشان افزود: پس از گذشت سال ها لیف جدی به نام پلی استر (ابریشم مصنوعی) به بازار عرضه و در کارخانجات فرش ماشینی مورد استفاده قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: بطورکلی زادگاه فرش دستباف ایران، ترکیه و حوزه قفقاز بوده است.

برادران گفت: بلژیک نخستین کشوری بود که ماشین فرش ماشینی را به دنیا عرضه و همینطور خود ابتدا مبادرت به تولید این محصول در سطح دنیا کرد.

وی افزود: این صنعت به تدریج به سایر کشورهای جهان به خصوص ایران و ترکیه گسترش یافت.

دبیر خوشه صنعتی فرش ماشینی کاشان تصریح کرد: سال های متمادی تولید فرش ماشینی در قبضه سه کشور ایران، ترکیه و بلژیک بود و هم اکنون نیزتولیدکنندگان این محصول در دنیا بسیار محدودند.

وی در ادامه یادآورشد: تولیدکنندگان عمده فرش ماشینی دنیا درحال حاضر ایران، ترکیه، بلژیک، مصر وعربستان هستند.

برنامه «ساعت صنعت» کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۱ به مدت ۵۵ دقیقه با هدف معرفی ظرفیت ها، توانمندی ها و دستاوردهای صنعتی کشور به ویژه در صنایع متوسط و بزرگ در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تشویق و ترغیب صنعت کشور به خلاقیت، ابتکار عمل و نوآوری از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا