بورسبورس اوراق

محرک های بنیادین رشد بورس فراهم است

بازار سهام در نیمه دوم سال از منظر محورهای بنیادی بسیار موفق است. انتخاب سهام ارزنده و انتقال نقدینگی به سمت نمادهای تحلیل محور می تواند بهترین گزینه برای سودآوری مطلوب در شرایط کنونی بورس باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا عسگری مارانی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب فوق گفت: در نیمه نخست سال، اتفاقات بسیار مهمی در اقتصادی کشور رخ داد که اثر مثبتی بر عملکرد شرکت ها و گزارش های آن ها گذاشت. از موضوع سیاست های ارزی تا نحوه قیمت گذاری بر کالاهای پایه هرکدام بر روند بازار اثر داشت.

وی در ادامه گفت: بررسی روند فعالیت بسیاری از شرکت ها نشان میدهد، در ۶ ماهه دوم سال شاهد گزارش های باکیفیت تری نسبت به قبل هستیم. در این بین نکته قابل توجه هوشیاری سهامداران در انتخاب سهام و چشم انداز این افراد نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه است.

همچنین بخوانید

این کارشناس بازار سهام همچنین بیان کرد: گزارش های ۶ ماهه ابتدایی سال، بسیار درخشان است که بخشی از این رشد قیمتی مربوط به جو روانی حاکم بر بازار و رشد همگن صنایع مختلف بود.

وی وجه تمایز گزارش های دو دوره امسال را کاهش تاثیرات هیجانی بر معاملات دانست و گفت: وجه تمایز گزارشات نیمه دوم سال کاهش اثر هیجانات و افزایش قدرت بنیان های شرکت ها است. به نظر می رسد در این دوره شرکت ها تحت تاثیر رشد قیمتی و فروش بیشتر،  کارنامه درخشان تری دارند.

ریسک های سیستماتیک کمرنگ شده اند

عسگری مارانی در ادامه استراتژی موفق در بازار سرمایه را این چنین تشریح کرد: در شرایط فعلی بهتر است سرمایه گذاران با دید بلند مدت وارد بازار سهام شوند و تمام ریسک های سیستماتیک را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: مطمئنا در ماه های آتی شاهد تصمیمات جدید دولت در بخش های مختلف اقتصادی هستیم . این تصمیمات در مقاطع کوتاه می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل بهتر است سرمایه گذارانی که روحیه ریسک گریزی دارند وارد این بازار نشوند.

وی در همین خصوص با اشاره به کاهش ریسک های سرمایه گذاری در ماه های آینده بیان کرد: در نیمه اول سال اثر ریسک  نوسان قیمتی در بازار ارز و تحریم ها به خوبی مشاهده شد. با این حال به ثبات رسیدن بخش زیادی از سیاست های ارزی دولت طی چند هفته اخیر و تعاملات کشورهای اروپایی برای همکاری تجاری با ایران، ریسک های سیستماتیک وارد شده از این سمت را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.

خرید تک سهم بزرگترین خطر است

این کارشناس همچنین بیان کرد: سهامداران تازه وارد میتوانند این روزها به سمت شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های چند منظوره بروند و نقدینگی خود را در این بخش ها سرمایه گذاری کنند. خرید تک سهمی بزرگترین خطر برای این گروه است و مطمئنا مسیر رسیدن به سود های باکیفیت دقت به انتخاب پرتفوی است.

وی افزود: در شرایط کنونی بعد از اصلاحات قیمتی انجام شده، بازار وارد فاز ارزندگی شده است. انتخاب سهام با ارزش بازار بالا، و نمادهایی که سهام شناور زیاد دارند باید در دستور کار سهامداران قرار بگیرد. شرکت هایی که ارزش جایگزینی بالایی دارند میتوانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

نگاه ویژه دولت به بورس

عسگری مارانی در ادامه به نقش دولت در سیاست های بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بورس بهترین مکان برای سرمایه گذاری در کشور محسوب می شود و دراین زمینه دولت نیز وظایف خطیری به عهده دارد.

وی افزود: دولت باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا حداقل ریسک را به بازار سرمایه وارد کند. در این زمینه حضور مقامات ارشد بازار سرمایه در دولت باید جلوه بیشتری پیدا کند تا مدیران بتوانند از حقوق سهامداران دفاع قابل قبولی داشته باشند.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا