بانکبانک و بیمه

ادامه پرداخت وام قرض‌الحسنه به کارمندان بانک با وجود ممنوعیت بانک مرکزی

از مجموع ۹ بانک مورد بررسی، نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی به کارمندان بانک‌ها در ۵ بانک کمتر از ۸ درصد است اما بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد، از مجموع این ۹ بانک، فقط ۳ بانک در سال ۹۶ با رعایت مصوبه بانک‌ مرکزی، وام قرض‌الحسنه به کارامندان خود پرداخت نکرده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بانک مرکزی در سال ۹۵ طی بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و موسسات اعتباری، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه سپرده‌گذاران را ممنوع اعلام کرد.

بررسی آمار و ارقام صورت‌های مالی ۹ بانک در سال ۹۶ نشان می‌دهد که برخی بانک‌ها همچنان اما با شدتی کمتر بخشی از منابع قرض‌الحسنه خود را صرف اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان خود می‌کنند. البته در بررسی ارقام به نظر می‌رسد بیشتر این بانک‌ها دیگر تسهیلات قرض‌الحسنه از این محل به کارمندان خود پرداخت نمی‌کنند چرا که مانده تسهیلات اعطایی به کارمندان در برخی بانک‌ها کاهش محسوسی داشته است.

از ۹ بانک بررسی شده، مانده تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه به کارمندان در ۵ بانک بین صفر تا ۷.۴ درصد است. به عبارت دیگر این بانک‌ها عمده منابع خود را تسهیلات به غیر از کارمندان خود پرداخت کرده‌اند.

همچنین بخوانید

اما میزان تغییر در مانده تسهیلات اعطایی به کارمندان نشان می‌دهد از مجموع ۹ بانک، فقط ۳ بانک در سال ۹۶ تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندان خود پرداخت نکرده است و دیگر بانک‌ها بخشی از منابع قرض‌الحسنه را به کارمندان خود اختصاص داده‌اند.

با این وجود در مجموع، مانده تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه به کارمندان بانک‌ها که در سال ۹۵ بالغ بر ۳ هزار و ۵۲۴ میلیارد و ۵۰۸ میلیون تومان بوده است، در سال ۹۶ به ۳ هزار و ۲۹۱ میلیارد و ۸۷۸ میلیارد تومان کاهش یافته و از طرف دیگر حجم تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به مردم در این بانک‌ها از ۵ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان به ۸ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

به عبارت دیگر سهم کارمندان بانک‌ها از مانده تسهیلات اعطایی از ۳۸.۲ درصد در سال ۹۵ به ۲۸.۷ درصد در سال ۹۶ کاهش یافته است.

* منظور از مانده تسهیلات اعطایی، تسهیلاتی است که در سال‌های گذشته پرداخت شده اما هنوز سررسید نشده است. به عنوان مثال اگر بانک ۱۰۰ میلیارد تومان وام پرداخت کرده باشد و ۲۰ میلیارد تومان آن را در سررسید اقساط وصول کند، مانده تسهیلات اعطایی بانک ۸۰ میلیارد تومان می‌شود. 

* ارقام به میلیارد تومان

بانک مانده تسهیلات اعطایی به مردم (سال ۹۶) مانده تسهیلات اعطایی به مردم (سال ۹۵) مانده تسهیلات اعطایی به کارمندان بانک (۹۶) مانده تسهیلات اعطایی بهکارمندان بانک (۹۵) سهم کارمندان از کل تسهیلات قرض‌الحسنه (۹۶) سهم کارمندان بانک از کل تسهیلات قرض‌الحسنه (۹۵)
بانک اقتصاد نوین ۱۵۵،۶۲۴ ۸۲،۵۰۷ ۴،۷۴۱ ۴،۱۷۵ ۲.۹ درصد ۴.۸ درصد
بانک آینده ۱۲۱،۱۴۲ ۶۰،۳۷۱ ۹۳ ۳۲۸ ۰.۰۷ درصد ۰.۵ درصد
بانک پارسیان ۷۳۷ ۷۸۱ ۱۸۶،۶۷۰ ۱،۸۳۷،۵۷ ۲۵،۳۲۸ درصد ۲۳،۶۲۸ درصد
بانک تجارت ۳،۰۶۴،۸۱۶ ۲،۱۶۳۰۳۶ ۱،۲۶۷،۳۱۸ ۱،۳۶۱،۸۰۲ ۲۹.۲ درصد ۳۸.۶ درصد
بانک دی ۱۳۷،۵۹۲ ۹۲،۱۵۶ ۲۲،۲۴۲ ۲۳،۴۶۸ ۱۳.۹ درصد ۲۰.۲ درصد
بانک سامان ۱۳۹،۵۶۲ ۷۶،۴۱۵ ۱.۳ ۱،۷۸۷ ۰.۰۹ درصد ۰.۱ درصد
بانک سینا ۸۰،۰۹۷ ۲۲،۵۶۲ ۶،۴۲۲ ۴،۸۳۲ ۷.۴ درصد ۱۷.۶ درصد
بانک صادرات ۴،۴۳۴،۲۳۳ ۳،۱۸۹،۴۶۲ ۱،۸۰۴،۳۹۱ ۱،۹۴۴،۳۵۹ ۲۸.۹ درصد ۳۷.۸ درصد
بانک کارآفرین ۹،۸۳۹ ۱،۰۰۸ ۰ ۰ ۰ ۰
جمع ۸،۱۴۳،۶۴۲ ۵،۶۸۸،۲۹۸ ۳،۲۹۱،۸۷۸ ۳،۵۲۴،۵۰۸ _ _

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا