بورسبورس اوراق

تقویت ۵۷۷۴ واحدی شاخص کل بورس/ نوسان بازار سهام میان تردید و فرصت

بورس تهران در حالی امروز با بازگشت بازار در مدار مثبت شاهد تقویت قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی بود که حجم و ارزش پایین معاملات باعث شد تا برای ماندن بلندمدت در بازار تصمیم‌های کوتاه‌مدت میان تردید و فرصت شکل بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دو شنبه ۲۳ مهرماه ۹۷ با افزایش ۵۷۷۴ واحدی به رقم ۱۸۰ هزار و ۶۰۱ واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش ۲۶۷واحدی عدد ۲۸ هزار و ۷۱۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۶۰۷۴ واحدی به رقم  ۱۹۳ هزار و ۹۰ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۴۶۱۲ واحدی به رقم ۱۳۶ هزار و ۳۵۳ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۹۷۸۱ واحدی عدد ۳۴۳  هزار و ۸۱۹ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۶۷ واحدی بر روی رقم یک هزار و ۹۹۵ واحد متوقف شد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان با ۴۵۰ واحد ،صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۳۳۰ واحد و ملی صنایع مس ایران با ۳۰۰ واحد افزایش بیشترین تأثیرمثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی بارز با ۳۸ واحد،بانک پارسیان با ۲۹ واحد و فولاد آلیاژی ایران با ۱۵ واحد کاهش ، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۹۴۵ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از دو میلیارد و ۸۸۴ میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی ۲۱۵ هزار و ۸۲۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های تولید خاک نسوز استقلال آباده، بازرگانی آینده‌سازان بهشت پارس، ایتالران، حق تقدم استفاده‌نشده فولاد خراسان، حق تقدم ایران‌دارو، حق تقدم سهام سیمان کردستان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران اردبیل، ‌تولید و صادرات ریشمک، نفت پارس، دشت مرقاب، فراورده‌های غذایی و قند تربت جام، پتروشیمی اصفهان، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، لیزینگ رایان سایپا، کشاورزی و دامپروری مگسال، نیروکلر، نوسازی و ساختمان تهران،‌ کارخانجات داروپخش، اقتصادی و خودکفایی آزادگان،‌ محصولات فارس، گروه صنعتی پاکشو، ایران خودرو، گروه تولیدی مهرام، ‌سرمایه‌گذاری توسعه صنایع و معادن فلزات، گلتاش، پاکسان، ایران ارقام، پرداخت الکترونیک سامان کیش، کنترل خوردگی تکین کو، ‌ایران خودرو، معادن بافق، از سوی ناظر بازار بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانجات داروپخش، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، صنایع آذرآب، سرمایه گذاری مسکن الوند، تولید خاک نسوز استقلال آباده، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی متوقف شدند.

همچنین امروز آگهی عرضه اولیه ۱۰ درصد از کل سهام  کشت و صنعت و دامپروی پارس برای روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه منتشر شد.

در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از ۱۵ میلیون سهم بیمه نوین به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در عین حال بیش از ۱۵.۵ میلیون از واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر، به ارزش ۱.۵ میلیارد تومان به کدهای درون گروهی انتقال یافت.

در افرانت اما کمتر از ۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان کد به کد شد، همچنین اندکی بیش از ۴ میلیون سهم گروه کارخانجات صنعتی تبرک به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده جابجا شد.

بر اساس این گزارش امروز بازار سهام همچنان نظاره‌گر معاملاتی به نسبت کم حجم در اغلب نمادهای معاملاتی فعال در بورس تهران بود که با این تفاوت که پایان اصلاح تکنیکالی در کنار حمایت نیم بند حقوقی‌هایی همچون صندوق توسعه بازار باعث شد تا امروز معاملات بورس تهران روی مدار مثبت بچرخد. این در حالی است که برخی معامله‌گران حقیقی از فضای موجود به عنوان فرصت خروج از بازار تا اطلاع ثانوی یاد می‌کنند.

با وجود عرضه‌های تدریجی برخی حقوقی‌ها ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری اما معاملات درون گروهی در کنار حمایت ضعیف از سهم‌های پیشرو باعث شده تا نماگرهای منتخب بورسی همچنان سبزپوش باشند. در شرایط کنونی اگرچه نوسان بازار ارز به خودنمایی کالای ایرانی در مقابل ویترین محصولات خارجی انجامیده اما بنیه ضعیف و ساختار مالی نه چندان قابل اتکا در شرکت‌های و کارخانجات ایرانی باعث شده تا نه‌تنها از فرصت صادرات به خوبی استفاده نشود، بلکه توانایی لازم برای سر پا نگه داشتن شرکت‌ها بر اساس ظرفیت‌های اسمی تولید با زحمت و دشواری مواجه باشد.

انتقادها و اعتراض‌های پراکنده نسبت به هسته معاملات در بورس تهران و ایرادهای سخت افزاری و نرم افزاری به بستر کنونی معاملات بازار سهام در حالی ادامه دارد که سازمان بورس بنا دارد با راه‌اندازی بستری تحت عنوان سجام در فضای الکترونیکی تمام اطلاعات هویتی و معاملاتی سرمایه‌گذاران را که معلوم نیست بر روی چه بستری بنا کرده، تجمیع راه‌اندازی کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا