بانک و بیمهطلا و ارز

پیش بینی قیمت دلار با آغاز تحریم‌های ۱۳ آبان

یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر این نکته که بانک‌مرکزی فقط با دخالت در بازار نمی‌تواند نرخ دلار را کنترل کند، گفت: بازار ارز آینده با ثباتی را پس از تحریم‌های آبان‌ماه خواهد داشت.

 به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  تیمور رحمانی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران با اشاره به اختیاراتی که روز گذشته به بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی داده شد، گفت: بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و باید هماهنگی لازم در ساز‌و‌کار و تصمیمات وجود داشته باشد.

او افزود: اینکه بانک مرکزی تصمیمی بگیرد اما سیاست‌ها کلان مالی و یا مصوبات مجلس آن‌را خنثی بکند فایده‌ای ندارد.

رحمانی تنها حسن اختیارات داده شده را دلگرمی بیشتر به بدنه بانک مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: این اتفاق باعث می‌شود که بانک مرکزی با خیال راحت‌تری دست به اقداماتی بزند که پیش از این در انجام آن‌ها تردید داشت.

این کارشناس اقتصادی دخالت بانک مرکزی در بازار ارز را عملی اجتناب ناپذیر عنوان کرد و افزود: این کار باید صورت می‌گرفت تا از ورود شوک‌های شدیدتر و بزرگتر به اقتصاد کشور جلوگیری شود و در واقع بانک مرکزی چاره‌ای جز دخالت نداشت.

او اضافه کرد: البته باید توجه کرد که تنها راه حل کاهش نرخ ارز اصلاح سیاست‌های پولی است و تا زمانی که تغییر رویه‌ای در سیاست‌های پولی و مالی صورت نگیرد مشکلات با یک مداخله صرف حل نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ ارز کاهش بیشتری خواهد داشت؟ گفت: با توجه به شرایط پیش‌ رو و تحریم‌های ۱۳آبان پیش‌بینی می‌شود همچنان انتظارات هیجانی در جامعه وجود داشته باشد که از کاهش بیشتر نرخ ارز جلوگیری کند اما پس از آن به یک وضعیت با ثبات خواهیم رسید.

او خاطر نشان کرد: البته میزان دقیق کاهش نرخ ارز مشخص نیست زیرا باید دید وضعیت مجموعه دریافتی‌های ارزی ما و میزان همکاری چین و اتحادیه اروپا با ما به چه صورت خواهد بود.

رحمانی در واکنش به اظهارات روز گذشته رییس جمهور در این خصوص که تحریم‌های ۱۳آبان تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور نخواهد گذاشت، گفت: این صحبت تا حدی درست زیرا در علم اقتصاد گفته می‌شود انتظارات تا وقوع یک حادثه صبر نمی‌کنند و تاثیرات خود را در زمان حال می‌گذارند و به نظر می‌آید محدودیت‌هایی که قرار است اعمال شود تاثیر خود را تا این لحظه گذاشته‌اند، مگر اینکه اتفاق عجیب و غیرقابل پیش‌بینی رخ بدهد.

 

منبع
اقتصادآنلاین-صبانوبری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا